آیت الله العظمی خامنه ای: اگر حادثه‌ی بیست‌ونهم بهمن تبریز در سال ۵۶ نمی بود،مسیر تاریخ کشور عوض می شد

 

 

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):عظمت روز بیست‌و‌نهم بهمن حقیقتاً با این تعبیرات کوتاهی که ما میکنیم، رسانده نمیشود؛ بیست‌ونهم بهمن خیلی باعظمت است. اگرچه جریان مبارزات در سال ۵۶، از قم شروع شد و بعد از تبریز هم در جاهایی اتّفاق افتاد امّا من به‌جرئت عرض میکنم که اگر حادثه‌ی بیست‌ونهم بهمن تبریز در سال ۵۶ نمیبود، به احتمال زیاد حادثه‌ی نوزدهم دی قم فراموش میشد و بعد هم آن حوادث دیگرِ سلسله‌وار به وجود نمی‌آمد؛ یعنی مسیر تاریخ کشور عوض میشد. تبریزی‌ها با قضایای بیست‌ونهم بهمن، با قیام خود، با فهم درست خود، با اقدام به‌جا و به‌موقع خود، توانستند این حرکت عظیمی را که به بیست‌ودوّم بهمن ۵۷ منتهی شد به وجود بیاورند؛ عظمت این داستان این‌چنین است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، قیام مردم تبریز را در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ بر ضد رژیم طاغوت، یکی از مقاطع اوج تاریخ همراه با افتخار مردم آذربایجان دانستند و تصریح کردند: مهم‌ترین ویژگی حرکت مردم غیور، شجاع و باهوش تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶، جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن قیام ۱۹ دی ۵۶ مردم قم و تبدیل این حادثه به یک جریان و فرایند بود.
رهبر انقلاب اسلامی این حرکت مردم تبریز را شاخصی برای حرکت مردم در جریان انقلاب و نشانه‌ی بیداری مردم تبریز برشمردند و تأکید کردند: من با همه‌ی وجود، شعار بیداری مردم آذربایجان را قبول دارم.

بیانات رهبر معظم انقلاب در سالهای 1386 و 1396