معرفی کتاب”تلخند زندانی” در برنامه «کتابدان»

 

 

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

معرفی 7 عنوان کتاب در فضای مجازی در برنامه «کتابدان»

به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 4 شهرداری تهران ، در این برنامه کتاب‌هایی به شرح زیر معرفی شدند.

کتاب« روزی که دیر نمی شود» به نویسندگی حسین فتاحی که از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
کتاب “روزی که دیر نمی‌شد ،” مجموعه داستانی شامل 24 داستان کوتاه است که توسط نویسندگان معاصر به رشته تحریر درآمده.
ادبیات زبان برتر برای سخن گفتن است. انسان از گذشته تاکنون به این نتیجه رسیده که برای انتقال تجربیات، آرمان‌ها، زیبایی‌ها و خواسته‌هایش از زبان برتر استفاده کند. چرا که آنچه که با این زبان عرضه می‌شود به فطرت انسان نزدیک‌تر و اثرگذاری‌اش بیشتر است.
این نوشته‌ها را تعدادی از جوانان هنرمند که در کلاس‌های آموزشی قصه‌نویسی حوزه هنری شرکت کرده‌اند، با تمرین و تجربه نگاشته‌اند.
در بخشی از کتاب روزی که دیر نمی‌شد می خوانیم
یک بار دیگر پول‌ها را شمردم. هنوز چهار هزار تومن کم داشتم که دو هفته‌ای خودم را از خماری و درد گیجی نجات دهم. نصف پول‌ها را توی جیب سمت راست و بقیه را سمت چپ گذاشتم. کمی قدم زدم شاید فرصت مناسبی پیش بیاید. ایستگاه اتوبوس از همیشه شلوغ‌تر بود و اتوبوس‌ها هم تا مرز انفجار مسافر داشتند. بهترین موقعیت بود. لابه‌لای جمعیت قرار گرفتم و سوار شلوغ‌ترین اتوبوس شدم. چیزی به اسم فاصله وجود نداشت. همه با‌هم مماس بودیم.
کتاب« روزی که دیر نمی شود» به تعداد184صفحه، و به قیمت 8000تومان به چاپ رسیده است.
“تاراج بزرگ”
دومین کتاب” تاراج بزرگ” به نویسندگی محمد قلی که توسط مصطفی امیری ترجمه شده و ازسوی موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی منتشر شده است.
تاراج بزرگ فصلی غم انگیز و تأسف بار از تاریخ ایران در دوره رضاشاه است؛ بخشی ناشناخته از تاریخ معاصر ایران است که در کشاکش سیاست های روز تاکنون از نظرها مخفی مانده است. در این کتاب با استناد به اسناد وزارت خارجه آمریکا از ماجرای تاراج بزرگ میراث باستانی ایران به دست آمریکاییان و عوامل داخلی آنان پرده برداشته شده است. شاید بسیاری از ایرانیان حتی اهل تحقیق و نظر، ندانند این حجم عظیم و خیره کننده از ثروت باستانی ایران چگونه به موزه متروپولیتن، بوستون، شیکاگو و … راه یافته است؛ و نیز شاید ندانند 000/30 قطعه لوح گلی فاخر و نفیس چگونه به صورت «امانت» و به بهانه رمز گشایی به شیکاگو منتقل شد و دیگر هرگز به ایران برنگشت.
کتاب” تاراج بزرگ” در 431صفحه و ازسوی موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی منتشر شده است.
” اسماعیل”
سومین کتاب ” اسماعیل”به نویسندگی امیرحسین فردی که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
کتاب اسماعیل روایت ماجرا در یک محله به اسم قنبرآباد می‌گذرد. راوی داستان دانای کل است. اسماعیل زاغو که جوانی زیبارو، بلوند، کتابخوان و ورزشکار است به قهوه خانه علی خالدار رفت و آمد می کند. آغاز داستان نویسنده کمی از حال و هوای محله و شخصیت‌های داستان می گوید و داستان به آهستگی وارد زندگی اسماعیل و گذشته و حال او می‌شود:
کتاب اسماعیل در 312 صفحه در قطع رقعی به قیمت 29 هزار تومان از سوی انتشارات سوه مهر منتشر شده است.
“جگر گرگ”
چهارمین کتاب” جگر گرگ ” به نویسندگی عزت الله الوندی ، از سوی انتشارات آستان قدس رضوی به تعداد 115 صفحه ، منتشرشده است.
“سحرگاهان همافران اعدام می‌شوند”
پنجمین کتاب “سحرگاهان همافران اعدام می‌شوند” به نویسندگی نادر ابراهیمی، انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
قصه‌های کتاب “سحرگاهان همافران اعدام می‌شوند” درباره گوشه و کنار بزرگ‌ترین انقلاب تاریخ حیات بشر است یادگاری است عزیز که نادر ابراهیمی دوست دارد از خودش و بچه‌هایی که این یادداشت‌ها و خاطرات را به او سپردند، باقی بماند. انقلاب ما چنان بود که اگر صدها کتاب بزرگ درباره آن نوشته شود باز هم کم است.
در بخشی از متن این کتاب می‌خوانید:
همه می‌دانستند که زندگیِ هُمافَرها در خطر است. نِظامی‌ها عادت به اعتراض و سرپیچی ندارند. به آنها گفته بودند: باید کورکورانه اِطاعت کنید! سوآل نکنید! بَحث نکنید! حرف نزنید! هر چه می‌گوییم، بگویید «چشم»! این راه و رَسم خدمت در نظام است.
کتاب “سحرگاهان همافران اعدام می‌شوند” به تعداد 32 صفحه، به قیمت 1400 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
” محبوبه صبح “
ششمین کتاب “محبوبه صبح” به نویسندگی راضیه تجار، که ازسوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
کتاب محبوبه صبح: زندگینامه داستانی محبوبه دانش است که زندگی شهید «محبوبه دانش» را روایت می‌کند. محبوبه دانش، دختر هفده ساله انقلابی است که در واقعه هفده شهریور شهید می‌شود.
بخشی از فضای این داستان برگرفته از واقعیت و بخشی تخیلی است که در آن بیشتر با وفاداری به واقعیات زندگی این شهید، از ظرایف و عناصر داستانی در خلق موقعیت های داستانی بهره گرفته شده است.
بخش‌هایی از متن کتاب محبوبه صبح: زندگینامه داستانی محبوبه دانش:
انگار همۀ این‌ها صحنه‌های تار و کدر و کثیف یک فیلم بود که از جلوی چشمش می‌گذشت. مینا جلوی در چوبی کهنۀ آبی‌رنگی ایستاد. کوبه را در مشت فشرد و چند بار به صدا درآورد. پسرکی لاغر و برهنه و کچل در را باز کرد

.

تلخند زندانی

هفتمین کتاب “تلخند زندانی ” که سید محمود رضویان تدوین کرده و ازسوی موزه عبرت به چاپ رسیده است.

«تلخند زندانی» خاطرات ویژه و طنزگونه دوران زندان و شکنجه زندانیان سیاسی قبل از انقلاب را توسط نیرو های ساوک به تصویر می کشد.

برای ثبت خاطرات زندانیان ساواک مصاحبه های زیادی با این افراد انجام داده شده و علاوه بر مصاحبه ها، از اسناد و مدارک جمع آوری شده از سوی گروه تحقیق و پژوهش موزه عبرت استفاده شده است.

می توان هدف از نگارش کتاب «تلخند زندانی» را نشان دادن روحیه استقامت مبارزان در مقابل شکنجه و بازجویی های نیرو های ساواک عنوان کرد و ممکن است این تصور غلط وجود داشته که زندانیان مبارز به دلیل سختی و مشکلات زندان افرادی افسرده بوده اند.

این خاطرات نشان می دهد افراد مبارز با به وجود آوردن موضوعاتی خنده دار، روحیه خود را حفظ و روحیه دشمن را تضعیف می کردند. این تلخند ها بیشتر در گفت وگوی «بازجو و زندانی»، «زندانی و زندانی» و «نگهبان و زندانی» اتفاق افتاده اند.

فرهنگ‌سرای اشراق در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره قرار دارد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن77359251تماس بگیرند و یابه نشانی eshragh.farhangsara.ir مراجعه کنند.https://aparat.com/v/PBuEq