یاد و خاطر شهیدان رجایی و باهنر گرامی باد

 

 

هشتم شهریور ماه سالروز شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر انقلابی ایران شهیدان محمدعلی رجائی و محمد جواد باهنر از مبارزان انقلاب اسلامی و شاگردان مکتب امام خمینی(ره) گرامی باد.

 

محمدعلي رجايی

به سال 1312 هجري شمسي در قزوين به دنيا آمد. در سال 1328 به استخدام نيروي هوايي درآمد. پس از مدّتي از ارتش جدا شده و در آزمون فوق ليسانس رشتة آمار شركت كرد و در اين رشته ادامه‌ی تحصيل داد. آشنايي با آيت‌الله طالقاني و شركت در جلسات مسجد هدايت وي را در مسير مبارزه قرار داد. براي اوّلين‌ بار در ارديبهشت 1342 دستگير و 48 روز زنداني بود. بار ديگر در ششم آذر 1353 توسّط واحد عمليّات كميته‌ی مشترك ضدّ خرابكاري دستگير و به 5 سال حبس محكوم گرديد. 23 ماه و 25 روز از اين مدّت را به صورت پيوسته در سلّول انفرادي زندان كميته، تحت شكنجه‌هاي طاقت‌فرسا قرار داشت. در 19 آبان 55 به زندان اوين منتقل شد. بار ديگر مجدّداً در 24 آبان 56 به كميتة مشترك منتقل گرديد و بيش از دو ماه تحت شكنجه قرار گرفت. سرانجام در آستانه‌ی پيروزي انقلاب اسلامي از زندان آزاد شد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سمت‌هاي ّون؛ وزير آموزش و پرورش، نمايندگي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، نخست‌وزيري و رياست جمهوري منشأ خدماتي به ايران اسلامي شد. وي در هشتم شهريور 1360 در انفجار دفتر نخست‌وزيري كه توسّط سازمان تروريستي مجاهدين خلق (منافقين) به وقوع پيوست، به شهادت رسيد.

 

محمد‌جواد باهنر

 

در سال 1312 ش در كرمان به دنيا آمد. در سال 1332 ش براي ادامه‌ی تحصيل وارد حوزة علمية قم شد. پنج سال بعد در سال 1337 به علّت سخنراني عليه رژيم وابسته پهلوي در آبادان دستگير شد. در روز هفتم محرّم 1342 نيز در همدان توسّط مأموران رژيم بازداشت گرديد.

به مناسبت سالگرد حمله‌ی عوامل رژيم پهلوي به مدرسة فيضيّه، در مسجد جامع بازار تهران سخنراني كرد كه بلافاصله دستگير و به زندان قزل قلعه منتقل و به چهار ماه حبس محكوم گرديد. پس از آن به جهت سخناني كه عليه جشن‌هاي 2500 ساله ايراد كرده بود به ساواك احضار و ممنوع‌المنبر شد.

در سال 1352 براي سومين بار دستگير و به كميته‌ی مشترك ضدّ خرابكاري منتقل گرديد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي به عضويّت مجلس بررسي نهايي قانون اساسي درآمد و سپس وزير آموزش و پرورش و پس از آن نخست‌وزير شد و سرانجام در 8 شهريور 1360، با انفجاري كه در دفتر نخست‌وزيري به دست عوامل تروريست سازمان مجاهدين خلق (منافقين) به وقوع پيوست، به شهادت رسيد.