شهید آیت الله قدوسی

آیت الله علی قدّوسی

 

آيت‌الله علی قدّوسی در سال 1306 ش در شهرستان نهاوند تولّد يافت. وي پس از طيّ تحصيلات ابتدایي و بخشي از متوسّطه، در سال 1321 ش به پيشنهاد پدر براي ادامه تحصيل وارد حوزة علميّة قم شد و توانست درس‌هاي مقدّماتي را در محضر اساتيدي چون: مرحوم آيت‌الله صدرالدين صدر به پايان رسانده و درس خارج را در محضر آيات عظام: بروجردي، علاّمه طباطبايي و امام خمينی (ره) و … فرا گيرد. ايشان در سال 1341 ش به درجة اجتهاد نائل آمد و به تدريس در حوزة علميّة قُم مشغول شد. با شروع نهضت امام خميني (ره)  مجدّداً به فعّاليّت‌هاي سياسي كه هم‌زمان با فعّاليّت فدائيان اسلام و شهيد نوّاب صفوي آغاز شده بود، روي آورد. در سال 1343 ش با همکاري تني چند از فضلا و مُدرّسين حوزة علميّة قُم در صدد تشکيل جمعيّتي با هدف تحرّک و نهضت و اصلاح هر چه بيشتر حوزه برآمد که در بين روحانيان بي‌سابقه بود.

در اواخر سال 1344 ش اين جمعيّت از سوي ساواک شناسايي شد و شهيد قدّوسي به همراه ساير روحانيان شرکت کننده در آن دستگير و زنداني شدند و پس از مدّت‌ها تحقيق و بازجويي از وي که نتيجه‌اي براي رژيم در بر نداشت، از زندان قزل‌قلعه آزاد گرديد. پس از آزادي، فعّاليّت سياسي خود را در زمينه‌هاي فرهنگي و آموزشي پي گرفت و ضمن مديريّت مدرسة حقّاني قُم، حوزة علميّة خواهران (مکتب توحيد) را با همکاري جمعي از مُدرّسين تأسيس و مسؤوليّت ادارة آن را عهده‌دار شد.

ساواک اين دو مركز را پيوسته تحت نظر داشت و براي دستگيري مبارزان به آن يورش مي‌برد و شهيد قدّوسي خود نيز چندين‌ بار به وسيلة مأمورين رژيم بازداشت شد.

شهيد قدّوسي انساني بود كه در اخلاص، تقيّد و تعهّد؛ مديريّت و نظم و قاطعيّت؛ رعايت امور بيت‌المال و صرفه‌جويي؛ كمتر مي‌توان همتايي براي او يافت. هوش و فطانت سرشار او گره‌گشاي بسياري از مشكلات بود.

شهيد آيت‌الله قدّوسي پس از پيروزي انقلاب اسلامي به سِمَت دادستان كلّ انقلاب اسلامي منصوب شد. وي در 14 شهريور 1360 ش در بمب‌گذاري منافقين (سازمان مجاهدين خلق) به شهادت رسيد و پيكر مطهّرش در جوار حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) در قُم، به خاك سپرده شد.