اعلام تشکیل شورای انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) در تاریخ 22 / 10 / 1357

اعلام تشکیل شورای انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) در تاریخ 22 / 10 / 1357

انتشار و توزیع اعلامیه به امضاء آیت الله خمینی درباره تشکیل شورای انقلاب اسلامی در شهر قم

شب هنگام مورخ 23/ 10/ 57، اعلامیه پلی کپی شده‌ای که ظاهراً به امضاء «آیت‌الله خمینی» و با تاریخ 13 صفر (22 / 10 /57) می‌باشد، در شهر قم توزیع شده که مفاد آن به شرح زیر می‌باشد:

سلام و تهنیت بر ملت قهرمان و شریف ایران، سلام بر شهدای راه حق.

اکنون که روز پیروزی ملت شجاع نزدیک می‌شود، اکنون که خون‌های پاک عزیزان بی‌گناه که برای دفاع از حق و حقیقت به دست جلادان خون آشام شاه بر زمین ریخته شده است بارور می‌گردد لازم می‌دانم مراتب ذیل را به اطلاع ملت ایران و مردم جهان برسانم.

1ـ به موجب حق شرعی و بر اساس رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به اینجانب ابراز شده است در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت شورائی به نام شورای انقلاب اسلامی مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد.

اعضاء این شورا در اولین فرصت مناسب معرفی خواهند شد این شورا موظف به انجام امور معین و مشخص شده است از آنجمله مأموریت دارد تا شرایط تأسیس دولت انتقالی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد.

دولت موقت در اولین فرصت که مناسب و صلاح دانسته شود به ملت معرفی و شروع به کار خواهند نمود. دولت جدید موظف به انجام مراتب زیر است:

الف ـ تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم به منظور تصویب قانون اساسی جدید جمهوری اسلامی.

ب ـ انجام انتخابات بر اساس مصوبات مجلس مؤسسان و قانون اساسی جدید.

ج ـ انتقال قدرت به منتخبین جدید.

2ـ دولت کنونی که منصوب شاه مخلوع و مجلسین غیر قانونی می‌باشد هرگز مورد قبول مردم نخواهد بود همکاری با این دولت غاصب به هر شکل و به هر نحوی شرعاً حرام و قانوناً جرم است همان طوری که کارمندان محترم و مبارز بعضی از وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی عمل کردند باید از اطاعت وزرای غاصب سرپیچی نموده و در صورت امکان آنان را به وزارتخانه‌ها راه ندهند.

[…] به اعتصاب و تظاهرات ادامه دهند و در صورتی که چماق به دستان یا مفسدین به آنان حمله کردند می‌توانند دفاع از خود کنند اگر که منتهی به قتل آنان شود.

از خداوند تعالی نصرت اسلام و مسلمین و نابودی مخالفین[ملت] شریف را خواهانم.

ارزیابی خبر: انتشار اعلامیه صحت داشته و مطالب بالا در آن درج شده است.

اقدامات انجام شده: مراتب به نخست وزیری اعلام گردیده است.*

مرکز بررسی اسناد تاریخی