شاه: مخالفان حزب رستاخیز بی‌وطن هستند

 

🔰شاه: مخالفان حزب رستاخیز بی‌وطن هستند.

 

🔹عصر روز یکشنبه یازدهم اسفند سال ۱۳۵۳، محمدرضا پهلوی با برگزاری نشستی، اعلام کرد که تاریخ انقضای نظام چند حزبی به اتمام رسیده و در ادامه از ضرورت تأسیس حزبی واحد و فراگیر سخن سخن گفت؛ «حزب رستاخیز ملت ایران». شاه در صحبت‌هایش، منتقدان  و مخالفان حزب جدید را بی وطن خوانده  و خطاب به آنها گفت از ایران بروند؛ وگرنه زندان در انتظارشان خواهد بود.

🔹آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از سخنان محمدرضا پهلوی در این رابطه است که در شماره دوازدهم اسفند ماه ۱۳۵۳ روزنامه اطلاعات منتشر شده است.

 

🔹«کسی که وارد این تشکیلات سیاسی نشود و معتقد و مومن به این سه اصلی که من گفتم نباشد، دو راه برایش وجود دارد: یا یک فردی است متعلق به یک تشکیلات غیرقانونی یعنی به اصطلاح خودمان، «توده‌ای». یعنی باز به اصطلاح خودمان و با قدرت اثبات: «بی‌ وطن». او جایش یا در زندان ایران است، یا اگر بخواهد فردا با کمال میل بدون اخذ حق عوارض، گذرنامه در دستش می‌گذاریم و به هر جایی که دلش می‌خواهد برود. چون ایرانی که نیست. وطن که ندارد و عملیاتش هم که قانونی نیست. غیر قانونی است و قانون هم مجازاتش را معین کرده است.

 

🔹یک کسی که توده‌ای نباشد، بی وطن نباشد، ولی به این جریان هم عقیده‌ای نداشته باشد، او آزاد است. به شرطی که علناً و رسماً و بدون پرده بگوید که آقا من با این جریان موافق نیستم ولی ضد وطن هم نیستم. ما به او کاری نداریم. ولی به اصطلاح دو دوزه بازی کردن و در هنگام وقوع یک خبر یا یک سر و صدا پنهان شدن و این بازی‌هایی که بعضی اوقات ما می‌بینیم این دیگر قابل قبول نیست.»

 

منبع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی