2 اردیبهشت سالروز شهادت سیدعلی جهان آرا زیر شکنجه

2 اردیبهشت سالروز شهادت سیدعلی جهان آرا زیر شکنجه

از كودكي يك انقلابی بود و اسلام روح پرتلاطم او را جهت و سمت داده بود. مردم خرمشهر با او و روح سلحشورش آشنايي نزديك دارند.

سید علي جهان آرا در سال 1334 در خانواده‌اي متوسط با روحيه‌اي مذهبي به دنيا آمد. قرآن را با كوشش پدرش آموخت. او در نامه‌اي كه براي خانواده‌اش فرستاد، مي‌نويسد: «از هنگامي كه تازه اطراف و اوضاع خود را شناختم با فراگيري قرآن، تضادي ميان آنچه در جامعه‌ام مي‌گذرد با آنچه كه قرآن مي‌گويد احساس كردم». اين تضاد بزرگترين مفسر زندگي سراسر مبارزه و اما كوتاه او بود.

با ورود به دبيرستان مرحله جديدي از حياتش را آغاز كرد، او عليرغم نوجواني‌اش همچون بسياري از نوجوانان ميهنمان، براي به دست آوردن پول توجيبي‌اش تابستان‌ها را كار مي‌كرد.

فعاليت اجتماعي خود را از ابتدا از انجمن‌هاي اسلامي مدارس تازگي شروع به كار كرده بودند آغاز نمود و در اواخر سال 50 با سن كم اما با شور و عشقي عميق و ايماني خالص پاي در ميدان مبارزه بر ضد نظام طاغوتي نهاد. فشار ديكتاتوري پهلوي، بيداد استثمارگران داخلي و خارجي و غوغاي فقر درون جامعه، انديشه انقلابي اسلام و روح شورشگر علي معجوني شگفت، به وجود آورده بود كه جز در جهادي پيوسته عليه رژيم مزدور نمي‌توانست در چيزي تجلي يابد.

برهمين اساس به زودي در عضويت گروهي انقلابي درآمد، در حالي كه او جوان‌ترين عضو آن گروه بود. در شهريور 51 گروه از سوي ساواك شناسايي و اعضاي آن دستگير مي‌شوند، اما علي با چند تن از يارانش از شهر مي‌گريزند و بعد چون متوجه مي‌شود كه ساواك به دليل شرايطش و جو شهرستان و هراس از خشم توده نمي‌تواند آنها را دستگير كند به خرمشهر باز مي‌گردند، ساواك او را احضار كرده و پس از بازجويي مختصري او را آزاد مي‌كند، ولي به محض آزاد شدن باقيمانده افراد را جمع و تلاش مي‌كند آنها را سازماندهي كند كه ساواك براي بار دوم او را احضار و با او به خشونت رفتار مي‌كند.

سپس مي‌خواهد با اعمال فشار او را وادار به همكاري با ساواك نمايد كه با برخورد قاطعانه‌اش دست آنها را به سختي پس مي‌زند.

سید علي پس از اخذ ديپلم رياضي در دانشگاه تهران و در رشته جامعه‌شناسي قبول شده وارد محيطي نوين مي‌گردد. دانشگاه براي روح ناآرام علي محيط بسيار مساعدي است. مبارزات اوج‌گيرنده سازمان‌هاي مسلح و طرح تئوري‌هاي سياسي در نحوه مبارزه، گسترش مبارزات ايدئولوژيكي و طرح اسلام مستضعفين، محيط جامعه و به ويژه دانشگاه او را در فعاليت و تحرك وفقه‌ناپذيري انداخته بود.

همين در گسترش دانش ايدئولوژيكي، سياسي و حتي نظامي، سید علي نقش خلاقي داشت و آنچه كه در كنار اين تئوري‌ها، بيشترين تاثير را در رشد او نهاده و نمايان‌تر نمود گرایش روح سركش او به مبارزات گسترده دانشجويي بود.

شركت فعال در تظاهرات، فعاليت‌ها، كارهاي اجتماعي دانشگاه و برپا ساختن كتابخانه دانشجويي نقش عمده‌اي را ايفا كرده بود. روحيه نظامي خود را در برخورد با سختي‌هاي طبيعت رشد مي‌داد.

به كوهنوردي عشق مي‌ورزيد زيرا ضعف‌هاي او را آشكار مي‌ساخت و او را در برابر سختي‌ها و ضعف‌ها به تلاش وامي‌داشت. در دانشگاه مدت‌ها سرپرستي كوهنوردي را برعهده داشت. همان‌گونه كه در تظاهرات خشونت‌بار دانشجويي هميشه جلودار بود.

بحث و بررسي در مورد مسائل اجتماعي، سياسي، اقتصادي، به ويژه جريانات جاري ميهنمان از كارهاي عادي او بود. با كوشش و تلاش در شرايط سخت پليسي اعلاميه‌ها، جزوات و نشريات گروه‌ها و سازمان‌ها را به دست مي‌آورد و خود نيز با ياري برادران شهرستانيش چند جزوه و نشريه (سال 55) تكثير و پخش كرد.

او با شهيد كريم رفيعي رابطه فعا