10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس

10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس

این روز از آن جهت به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است که برخی ایران ستیزان با تحریف تاریخ، نام‌های دیگری را روی خلیج فارس گذاشتند.

نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت خلیج‌فارس یا دریای پارس بوده است. خلیج‌ فارس پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن، سومین خلیج بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج‌فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی به‌شمار می‌آید.

خلیج‌فارس اصلی‌ترین نامی است که از کهن‌ترین منابع بر جای مانده است. جغرافی‌دانان و تاریخ‌نگاران اسلامی، همچون طبری، مسعودی و یعقوبی به اتفاق در کتب خطی به جای مانده از خود اذعان دارند که تمامی نواحی خلیج‌پارس در دوره‌های پیش از اسلام به ایران تعلق داشته است.

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با توجه به هدف قراردادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران، روز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز، دهم اردیبهشت را به‌عنوان روز ملی خلیج‌فارس نامگذاری کرد.

قدمت “خلیج فارس” با همین نام چنان دیرینه است که عده‌ای معتقدند “خلیج فارس گهواره تمدن جهان یا خاستگاه نوع بشر است”.

یونانی‌های باستان این خلیج را “پرسیکوس سینوس” یا “سینوس پرسیکوس” که همان خلیج فارس است نامیدند لذا از آنجا که این نام برای نخستین بار در منابع درست و معتبر تاریخی که غیر ایرانیان نوشته‌اند آمده است، هیچگونه شائبه نژادی در وضع آن وجود ندارد.