سينما فرياد

سينما فرياد

سينما فرياد (انقلاب اسلامي و مبارزات مردم ايران در آينه هنر هفتم)

مشخصات کتاب:

نام کتاب: «سینما فریاد » (انقلاب اسلامي و مبارزات مردم ايران در آينه هنر هفتم)

به اهتمام: اسماعیل ابراهیمی (کوشا)

ناشر: موزه عبرت ایران

سال نشر: بهار 1392

تعداد صفحات: 287 صفحه

خلاصه کتاب:

کتاب، معرفی و نقد نظر کوتاهی از تمامی فیلم‌های سینمایی است که بین سالهای 1358 تا 1387 با موضوع انقلاب اسلامی تولید شده است.

کتاب با «هنر در کلام امام خمینی (ره)» و «سینما در کلام مقام معظم رهبری» آغاز شده است. مولف در بخش پیشگفتار، این کتاب را برگرفته از کتاب دوجلدی «تاریخ سینمای ایران» و کتاب چهار جلدی «فرهنگ سینمای ایران» تألیفات استاد جمال امید دانسته و ضمن توضیحی کوتاه درباره نقش هنر هفتم در بیان هنری فعالیت‌های انقلابی مردم، درباره لزوم توجه مسئولین به ارتقای کیفیت این گونه آثار، نکاتی را بیان کرده است.

در بخش «به جای مقدمه»، محمد دیندار ضمن اشاره به سخنان حضرت امام (ره) در صحیفه نور و اشارات تلویحی ایشان به فیلم «گاو» و برخی شاخص‌های این فیلم، تحلیلی از جایگاه سینما در اندیشه‌های ایشان را مطرح کرده است.

در ادامه، هر فصل از کتاب، به فیلم‌های تولید شده با موضوع انقلاب اسلامی اختصاص یافته، به این ترتیب که در ابتدای هر فصل، تعداد کل فیلم‌های تولید شده در همان سال و سهم فیلم‌های مرتبط با انقلاب اسلامی به صورت کمیت بیان شده و در ادامه نیز ضمن درج تصاویری از پوسترهای تبلیغاتی، فیلم خلاصه‌ای از فیلم و معرفی کوتاهی از دست‌اندرکاران هر کدام بیان شده است.