شهادت آیت الله قاضی طباطبایی اولين شهيد محراب به دست گروهک تروریستی فرقان

شهادت آیت الله قاضی طباطبایی اولين شهيد محراب به دست گروهک تروریستی فرقان

انقلاب اسلامی ایران محصول تلاش جمعی مردمی بود که برای پایان دادن به ظلم و استبداد حکومت پادشاهی و حاکم کردن قوانین اسلام شکل گرفت. در این میان روحانیت شیعه نقش برجسته‌ای داشتند. در انقلاب اسلامی جدای از چهره ممتاز و بی‌بدیل امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب، افرادی دیگری بودند که هر یک به تناسب توان خود در جریان به ثمر رساندن این انقلاب نقش داشتند. علاوه بر تهران، روحانیون در سایر مناطق کشور در طول فرآیند انقلاب به عنوان بازوان توانا در صف مقدم این نهضت قرار داشتند. در میان شهرهای ایران، تبریز به عنوان یکی از کانون‌های مهم انقلاب اسلامی شناخته می‌شد که روحانیان در آن نقش عمده‌ای ایفا نمودند. در میان روحانیان انقلابی آذربایجان، آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی به عنوان یکی از روحانیون برجسته تبریز بیشتر به چشم می‌آمد. ارتباط مستمر با امام خمینی از همان نخستین سال‌های شکل‌گیری نهضت باعث شده بود که قاضی نقش مهمی در انتقال پیام‌های امام به انقلابیون داشته باشد.

آیت‌الله قاضی  در تاریخ 10 / 8 / 1358 همزمان با عید قربان بعد از اقامه نماز عید در راه مراجعت به منزل توسط سه تن از اعضای گروه منحرف فرقان به شهادت رسید.

پس از شهادت آیت‌الله قاضی، امام خمینی(ره) پیامی به شرح زیر صادر فرمودند:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‌

با کمال تأسف ضایعه ناگوار شهادت عالِم مجاهد، حجت‌الاسلام و المسلمین، آقاى حاج سیدمحمد على قاضى طباطبایى- رحمه اللَّه علیه- را به عموم مسلمانان متعهد و علماى اعلام مجاهد و مردم غیور مجاهد آذربایجان و خصوص بازماندگان این شهید سعید تسلیت عرض، و از خداوند متعال صبر انقلابى براى مجاهدین راه حق و اسلام خواستارم.

ملت عزیز برومند ایران و آذربایجانیان غیرتمند عزیز باید در این مصیبت‌هاى بزرگ، که نشانه شکست حتمى دشمنان اسلام و کشور و عجز و ناتوانى و خودباختگى آنان است، هر چه بیشتر مصمم، و در راه هدف اعلاى اسلام و قرآن مجید بر مجاهدات خود افزوده و از پاى ننشینید، تا احقاق حق مستضعفین را از جباران زمان بنمایند.

عزیزان من، در انقلابى که ابرقدرتها را به عقب رانده و راه چپاولگرى آنان را از کشور بزرگ بسته است این ضایعات و ضایعات بالاتر، اجتناب ناپذیر است.

ما باید از کنار این وقایع با تصمیم و عزم و خونسردى بگذریم؛ و به راه خود- که راه جهاد فى سبیل‌اللَّه است- ادامه دهیم.

شهادت در راه خداوند زندگى افتخارآمیز ابدى و چراغ هدایت براى ملت‌هاست. ملت‌هاى مسلمان باید از فداکارى مجاهدین ما در راه استقلال و آزادى و اهداف مقدسه اسلام بزرگ الگو بگیرند؛ و با پیوستن به هم سد استعمار و استثمار را بشکنند، و به پیش‌ به سوى آزادگى و زندگى انسانى بروند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و رحمت و مغفرت براى شهداى راه حق و شهیدِ سعید طباطبایى خواستارم.

11

ذى الحجه الحرام 99

11 آبان58

روح‌اللَّه الموسوی الخمینى‌

 مرکز بررسی اسناد تاریخی