سالروز وفات حضرت ام البنین (سلام الله علیها)، روز تکریم مادران و همسران شهدا

سالروز وفات حضرت ام البنین (سلام الله علیها)، روز تکریم مادران و همسران شهدا

نام کامل آن بزرگوار، «فاطمه بنت حِزام» است و از آنجایی که مادر چهار فرزند: اباالفضل(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان بوده، به «اُمّ‌البَنین» شهرت یافت که همگی فرزندانش در صحرای کربلا و همراه با سیدالشهدا به شهادت رسیدند. به همین خاطر سالروز وفات ایشان (۱۳ جمادی الثانی) را روز تکریم از مادران و همسران شهدا نامگذاری کرده اند.

نام کامل آن بزرگوار، «فاطمه بنت حِزام» است و از آنجایی که مادر چهار فرزند: اباالفضل(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان بوده، به «اُمّ‌البَنین» شهرت یافت که همگی فرزندانش در صحرای کربلا و همراه با سیدالشهدا به شهادت رسیدند.
امام صادق(ع) در روایتی درباره ایشان فرمود: «بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیهُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها؛ بر حسین علیه‌السلام پنج سال گریسته شد. اُمّ جعفر کِلابى (امّ‌البنین) براى حسین علیه‌السلام مرثیه مى‌سرایید و مى‌گریست تا اینکه چشمانش نابینا شد.» (منبع:‌ الأمالی للشجری: ج 1 ص 175)
حضرت ام البنین (س) در زمان حیات همیشه خود و فرزندانشان را خادم حضرت زهرا (س) و فرزندانشان می‌دانستند و در واقعه عاشورا هم هر وقت خبر شهادت یکی از پسرانشان را می‌آوردند سوال می‌کردند از حسین (ع) چه خبر.