روز شهدا روزی برای یادآوری ایثار مردان تاریخ ساز

روز شهدا روزی برای یادآوری ایثار مردان تاریخ ساز

در تقویم رسمی کشور بیست ودوم اسفند به عنوان روز بزرگداشت شهدا نام گذاری شده است.

بیست و دوم اسفند روز «بزرگداشت شهدا» و سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی ایران، فرصتی برای یادآوری راز جاری ماندن شهداست. شهدایی که از جان خود گذشتند و ایثار و از خودگذشتگی را برای ما معنا کردند.

شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است؛ شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است.شهدا زندگی ابدی دارند و نقشه راه آیندگان برای رسیدن به سرمنزل مقصود هستند.

بنیاد شهید در ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۸، به فرمان امام خمینی(ره) تاسیس شد. احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طلبی، زنده نگه داشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده های معظم شهیدان، جدّیت در امور فرهنگی خانواده های شاهد، خوداتکایی و قانونمند کردن ارایه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه، محور فعالیت های این نهاد است.

سابقه اولیه این نهاد به دوران آغاز قیام امام(ره) به سال ۱۳۴۲، باز می گردد. بعد از قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گروهی از روحانیون انقلابی و مبارز و افراد نیکوکار به دستور امام(ره) ماموریت یافتند تا به خانواده های شهدا رسیدگی کنند، که این کار در طول سال های مقاومت و مبارزه ادامه یافت و در سال های ۵۷-۱۳۵۶، دامنه وسیع تری پیدا کرد. بعد از پیروزی انقلاب، برای سامان دادن بیشتر به امور شهدا و خانواده های آنان، با فرمان امام(ره) بنیاد آغاز به کار کرد که با آغاز جنگ تحمیلی و بیشتر شدن تعداد شهیدان، وظیفه و تکلیف بنیاد شهید سنگین تر شد.

مسلما خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است. و به فرموده امام راحل همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان، عارفان، دلسوختگان و دارالشّفای آزادگان خواهد بود.

خبرگزاری صداوسیما