روایت «عید آن سال‌ها» – ویژه کودکان و نوجوانان – قسمت نخست

فرزندان انقلاب

عید آن سال‌ها

بچه‌ها سلام! سال نو 1402 و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به شما عزیزان، تبریک می‌گوییم. امیدواریم شاهد سالی پر از برکت و شکوفایی و موفقیت‌های شما در تحصیل و دانش‌اندوزی باشیم ان‌شالله!

ممنونیم از اینکه در لحظات نیایش و افطار، دعاگوی ما هم باشید.

چنانچه تمایل دارید از موزه عبرت ایران بازدید کنید، صبح‌ها از ساعت 9 الی 13 و بعد از ظهرها از ساعت 14 الی 17 در خدمت شما هستیم.

ما در این شماره، قصد داریم از خاطرات مبارزین آزاده‎‌ای بگوییم که در زمان تحویل سال جدید در دوران رژیم ستم‌شاهی، بخشی از زندگی خودشان را در زندان‌های محمدرضاشاه گذرانده‌اند.

تاريخ پر افتخار كشورمان سرشار از جان‌فشاني‌ها و استقامت‌هاي مردان و زناني است كه براي آزادي و استقلال و برقراري عدالت اسلامي مبارزه كردند، به زندان افتادند، شكنجه شدند و در بسياري موارد جان خود را از دست دادند. مردان و زناني كه در طول حكومت ستم‌شاهي بهترين دوران زندگي خود را در زندان‌هاي انفرادي سپري كرده‌اند و چه بسيار نوروزهايي را كه دور از خانواده و با دژخيمان ساواك گذراندند.

به مناسبت جشن سال نو و نوروز باستانی، پاي صحبت دو نفر از زنان فداكار و مبارز انقلابي نشستيم كه نوروز را در زندان رژیم پهلوی سپري كرده‌اند.

خانم‌ها طاهره سجادي و فاطمه اسماعيل‌نظري زمانی از سوی ساواک بازداشت شده‌اند که خیلی جوان بوده‌اند. این دو بانوی مبارز و انقلابی همراه همسران خود دستگير شده‌اند و مطابق معمول، به بازداشتگاه کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک و شهربانی منتقل و شرایط سخت و طاقت‌فرسای زندان‌های رژیم پهلوی را با صبر و توکل بر خدا پشت سر گذاشته‌ا‌ند.

عید آن سال‌ها

خانم طاهره سجادی از خاطرات خود در عید آن سال‌ها می‌گوید:

«بهار را بايد با كمترين اشاره‌ها و نشانه‌ها درك مي‌كرديم. صداي ناله‌اي نمي‌آمد. اگر هم مي‌آمد، گاهي از دور. حساب زمان از دست در رفته بود. همين قدر كه كمتر مي‌لرزیدیم و كمتر سردمان مي‌شد، مي‌فهمیدیم كه بهار در راه است. انگار نگهبا‌ن‌ها هم كمي مهربانتر می‌شدند. خيلي‌ها به مرخصي می‌رفتند و از شكنجه‌هاي دردناك قبل، آن قدرها اثري نبود.

اي كاش آدم‌ها دل‌هايشان را هم مثل خانه‌هايشان، خانه تكانی كنند.»

ادامه دارد…