«رمضان در زندان شاه» – ویژه کودکان و نوجوانان- قسمت نخست

 

فرزندان انقلاب

رمضان در زندان

بچه‌ها سلام!

نماز و روزه‌های شما قبول حق باشد. ان‌شاالله سال نو را به خوبی و در صحت و سلامتی آغاز کرده باشید. امیدواریم خداوند متعال، نعمت مناجات و شب‌زنده‌داری در شب‌های قدر را به همة ما عنایت بفرماید و دعاگوی هم باشیم.

حتماً می‌دانید که یکی از مهم‌ترین علت مبارزه زنان و مردان فداکار میهن ما علیه رژیم فاسد پهلوی، دشمنی آشکار رژیم با دین و دین‌داری ملت ایران و در مقابل، پیروی کامل از دشمنان دین – یعنی امریکا و اسرائیل – و تأمین منافع آن‌ها بود.

مأمورین شاه حتی زمانی که زندانیان در زیر شکنجه، به خدا و اهل بیت متوسل می‌شدند و دعا می‌خواندند با برخورد شدیدتر ساواک مواجه می‌شدند.

در ماه مبارک رمضان، بازجویی و شکنجه زندانیان مثل دیگر ماه‌ها ادامه می‌یافت و زندانیان روزه‌دار مجبور به تحمل آن شرایط سخت بودند.

برای این‌که بیشتر با حال و هوای ماه رمضان در زندان‌های محمدرضا شاه، آشنا شوید، خاطرات تعدادی از مبارزین را با هم مرور می‌کنیم.

سلول معلم و شاگرد

(به نقل از آزاده گرامی، سرکار خانم منظر خیر حبیب‌الهی)

مرداد سال 1353 بود كه توسط عناصر ساواك از مدرسه رفاه همراه با تعدادی از معلمین و محصلین مدرسه رفاه دستگير و به كميته مشترك ضد خرابكاري ساواك آورده شدم. در آن زمان دانشجو بودم و همزمان به كار معلمي در مدرسه رفاه مشغول بودم و با مديريت شهيد رجايي و تعدادي ديگر از عزيزان مبارز و انقلابي فعاليت مي‌كردم. مدرسه رفاه كه آن زمان بيشتر پذيراي فرزندان خانواده‌هاي مذهبي بود باعث ايجاد حساسيت‌هاي بيشتري در ساواك شده بود و تعداد زيادي از دانش‌آموزان اين مدرسه توسط ساواك دستگير شده بودند.

سلول ما به سلول معلم و شاگرد معروف بود. شرایط کمیته مشترک در ماه مبارک رمضان با دیگر روزهای سال فرقی نمی‌کرد. ما اینجا شام را برای سحر و ناهار را برای افطار نگه می‌داشتیم.

در سلول، قرآن نداشتیم ولی هر کدام از ما، سوره‌هایی را که حفظ بودیم برای دیگران می‌خواندیم.

ادامه دارد..