شهيد سيد اسدالله لاجوردی

 

سيد اسدالله لاجوردی به سال 1314 در يكي از محله‌هاي جنوب شهر تهران متولد شد. او تحصيلات خود را تا سيكل ادامه داد و پس از آن در درس‌هاي مرحوم حجت‌الاسلام سيد علي شاهچراغي حاضر شد. لاجوردي با آغاز نهضت امام در خدمت اين حركت عظيم اسلامي قرار گرفت و تا پايان عمر آن را ادامه داد در سال 1342 به عضويت شوراي مركزي هيئت‌هاي مؤتلفه اسلامي در آمد. يك سال بعد در ارتباط با اعدام انقلابي حسنعلي منصور (نخست‌وزير رژيم پهلوي) دستگير و به هجده ماه حبس تأديبي محكوم شد. او پس از آزادي در بازار جعفري به فروش روسري و دستمال پرداخت. وي در ارتباط با پخش اعلاميه ضد رژيم پهلوي و ضد رژيم صهيونيستي هنگام بازي تيم‌هاي فوتبال ايران و رژيم صهيونيستي در سال 1349 و نيز پخش اعلاميه‌هايي عليه ورود سرمايه‌داران امريكايي، دستگير و به چهار سال حبس در سلول انفرادي محكوم گرديد.
لاجوردي اين بار به شدت زير شكنجه قرار گرفت به طوري كه كمرش شكست؛ زانوهايش صدمه خورد و مهره‌هاي گردنش آسيب ديد و بينايي چشمانش كاهش يافت. وي در آخر فروردين 1353 آزاد شد و مجدداً فعاليت‌هاي سياسي خود را از سر گرفت. او براي بار سوم در اسفند سال 1353 دستگير و به هجده سال حبس جنايي محكوم شد، ولي سرانجام در 27 مرداد 1356 از زندان آزاد گرديد.
لاجوردي از آن دسته افرادي بود كه در مسير مبارزه هرگز دچار انحراف و التقاط نشد و تبليغات گروه‌هاي مختلف سياسي او را به خود جلب نكرد. وي در سال 1357 به كميته استقبال از امام پيوست و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در مسئوليت‌هاي مختلفي از جمله دادستاني انقلاب اسلامي و رياست كل زندان‌هاي كشور خدمت كرد.
اقدامات لاجوردي در اين دوران و كار طاقت‌فرسا و شبانه‌روزي او، منافقين (مجاهدين خلق) را منفعل كرده بود و آنان كينه بزرگي از اين شهيد در دل داشتند. زماني كه لاجوردي بي‌هيچ چشم‌داشتي مسند را به ديگران سپرد و براي كسب و كار به مغازه خود در بازار تهران بازگشت،در اول شهریور ماه سال 1377 به وسيله عمال منافقين به درجه رفيع شهادت نائل آمد.