به یادبود شهید حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد

شهيد حجت‌الاسلام و المسلمين سيد عبدالكريم هاشمي‌نژاد در سال 1311 ش در بهشهر متولد شد. وي پس از پايان تحصيلات ابتدائي در سن چهارده سالگي براي فراگيري علوم اسلامي به حوزه علميه آيت‌الله كوهستاني رفت و پس از چهار سال كسب فيض از محضر آن عالم بزرگ براي ادامه تحصيل راهي حوزه علميه قم شد. وي در قم در درس خارج فقه و اصول بزرگاني چون آيت‌الله‌العظمي بروجردي، امام خميني (ره)، علامه طباطبايي و شهيد آيت‌الله محمد صدوقي حضور يافت. در سال 1340 ساكن مشهد مقدس شد و به تدريس فقه و اصول پرداخت. وي با تشكيل جلسات و سخنراني‌هاي جذاب تبليغي نبرد خويش را با رژيم ستمشاهي آغاز كرد. براي اولين بار در شب پانزدهم خرداد 1342 دستگير شد و به مدت 41 روز در زندان موقت شهرباني (همين مكان) در بازداشت به سر برد. در سال 1351 از سوي ساواك ممنوع‌المنبر شد، ولي او مخفيانه به فعاليتهاي خود ادامه داد.

 

 

 

در سال 1354 در پي اعتراض به ضرب و شتم و كشتار طلاب و روحانيان قم و برپايي تظاهرات، دستگير و به دو سال حبس محكوم شد. در سال 1356 پس از آزادي، به علت از سرگيري مبارزات عليه رژيم، بار ديگر دستگير و زنداني شد. پس از آزادي، مأموران ساواك بارها با مواد منفجره قصد ترور او را داشتند كه موفق نشدند. شهيد هاشمي‌نژاد با سخنراني‌هاي شنيدني و نوشته‌هاي جذاب خود نقش مهمي در روشنگري اذهان مردم به ويژه نسل جوان داشت كه با استقبال گسترده رو به رو شد و رژيم شاه انتشار برخي از كتاب‌هاي ايشان از جمله كتاب «مناظره دكتر و پير» را ممنوع كرد.
پس از بازگشت پيروزمندانه امام خميني(ره) به ايران، هاشمي‌نژاد به قصد زيارت حضرت امام از مشهد به تهران آمد.
در بيست و دوم بهمن 1357 فرصت‌طلبان براي جمع‌آوري اسلحه قصد تعرض به پادگان و لشكر 77 خراسان را داشتند كه هاشمي‌نژاد در حفظ نظم شهر و پادگان، نقش بسزايي داشت. ايشان به اتفاق آيت‌الله واعظ طبسي توانست پادگان مشهد و لشكر 77 خراسان را از دستبرد افراد فرصت‌طلب دور نگه دارد و مشهد را از ايجاد فتنه‌اي جديد حفظ نمايند.
اين شهيد بزرگوار در سال 1358 به دو كشور ليبي و سوريه و در سال 1359 به كشورهاي ژاپن و بنگلادش سفر كرد تا پيام‌رسان انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران باشد.
حضور هاشمي‌نژاد در مجلس خبرگان قانون اساسي و همچنين دبيركلي حزب جمهوري اسلامي در مشهد، گوشه ديگري از خدمات آن شهيد بزرگوار بود.
وي در هفتم مهر 1360 به دست گروهك منافقين (سازمان مجاهدين خلق) ترور شد و به فيض شهادت رسيد و پيكر مطهرش پس از تشييعي با شكوه در دارالزهد حرم مطهر امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.