سالگرد رحلت روحانی مبارز، حجت‌الاسلام شیخ محمد تعمیرکاری

حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد جهانبخش تعمیرکاری پنجم بهمن 1314 ش در شهر ایلام متولد شد. پدرش حاج عبدالحسن از افراد خوشنام و مشهور به ایمان و تقوی ایلام به ‌شمار می‌رفت. حاج شیخ محمد پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در ایلام به جهت علاقه بسیاری که به فراگیری علوم اسلامی داشت در 22 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. دروس مقدماتی و سطوح اولیه را در مدارس حجتیه و فیضیه نزد اساتیدی چون آیات ستوده، دوزدوزانی، ابوالقاسم خزعلی، فشارکی فراگرفت و دروس خارج فقه و اصول را از آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، شیخ حسین وحید خراسانی،علی مشکینی،محمد فاضل لنکرانی، حسین نوری همدانی، ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی آموخت. در عین حال همزمان از درس اخلاق و عرفان آیت‌الله سیدحسین فاطمی قمی و آیت‌الله سید محمدرضا بهاءالدینی نیز بهره گرفت.

حجت‌الاسلام تعمیرکاری از همان سال‌های 1342 و 1343 با حضور در جلسات سخنرانی امام خمینی که علیه رژیم و تصویب لایحه کاپیتولاسیون ایراد می‌شد با نهضت ایشان و روحانیت انس گرفت و به فعالیت مبارزاتی پرداخت. نخستین سند پرونده انفرادی وی در سال 1346 در ساواک نیز گویای همین مطلب است:

«شیخ محمد تعمیرکاری که نام او در شناسنامه جهانبخش تعمیرکاری… از علاقمندان به خمینی بوده و در منابر به طور اشاره از وی تعریف و مطالبی را علیه اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر به کنایه اظهار و نسبت به روضه‌خوانی دربار شاهنشاهی جنبه عوام‌فریبی داده است.»

مرداد 1346 برای اولین بار توسط شهربانی ایلام به اتهام «ایراد مطالب در مجلس ختم یکی از متنفذین و تردد مشکوک به عراق» دستگیر شد و در اختیار ساواک این شهر قرار گرفت. با وجودی که ساواک از وی تعهد می‌گیرد که در منطقه ایلام… از رفتن  به منبر خودداری نماید او همچنان فعالیت‌های مبارزاتی خود را ادامه داده و در خلال ایام تعطیلات حوزه علمیه و ماه‌های رمضان، محرم و صفر، مسافرت‌های تبلیغی را به ایلام و روستاهای شهرستان‌های کنگاور و ماهیدشت از توابع استان کرمانشاه انجام می‌دهد.

سال‌های 1346- 1345 در اربعین حسینی به قصد زیارت عتبات عالیات و دیدار با امام خمینی عازم مهران و با مساعدت اهالی منطقه موفق به عبور از مرز می‌شود و ضمن دیدار با حاج آقا مصطفی خمینی در نجف با امام خمینی نیز دیدار می‌کند. اتفاقا جریان این سفر از جمله موضوعاتی بود که ساواک نسبت به آن حساس شد و در جلسات متعدد بازجویی در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری سال‌های بعد مطرح نمود.[2]

ایراد سخنرانی در 18 آبان 1350 هم زمینه حساسیت ساواک را نسبت به فعالیت‌های وی بیش از پیش فراهم می‌کند و متعاقب آن دستور کنترلش توسط ساواک مرکز به ریاست ساواک کرمانشاه صادر و به دنبال آن برای دومین‌بار به مدت سه روز دستگیر می‌شود. ساواک ایلام پس از اخذ تعهد وی را آزاد می‌کند، اما از آن جا که ایشان محل اقامت دائم خود را شهر قم اعلام کرده بود، ساواک مرکز از ساواک قم درخواست می‌کند تا براعمال و رفتار وی نظارت بیشتری داشته باشد

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی درگذشت این عالم ربانی پیامی به شرح زیر صادر فرمودند:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت روحانی انقلابی مرحوم حجت‌الاسلام آقای تعمیرکاری (رحمت‌الله علیه) موجب تأثر اینجانب گردید. ایشان عالمی مبارز و غیور در همه صحنه‌های انقلابی در سال‌های جنگ و پیش از آن و پس از آن دارای حضوری فعال و مؤثر بود. وجود چنین فعالان مبارز و انقلابی در هر نقطه همواره منشاء برکات فراوانی برای آن منطقه بوده است و این بزرگوار حقاً منشاء چنین برکاتی بود. اینجانب درگذشت این روحانی بزرگوار را به عموم مردم ایلام و امام جمعه محترم و قاطبه علما و دوستان و ارادتمندان ایشان به خصوص به خانواده محترم و مکرمشان تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.»

سیدعلی خامنه‌ای

          1 / 2 / 1379