آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی

 

جت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني، در سال 1313 ﻫ . ش در يكي از روستاهاي رفسنجان متولد شد. وي در سال 1327 جهت تحصيل وارد حوزه علميه قم شد و از محضر اساتيدي چون آيت‌الله بروجردي، علامه طباطبايي وحضرت امام خميني (ره) بهره برد. هاشمي رفسنجاني در سال 1336 با همكاري شهيد با هنر و ديگران سازمان انتشاراتي مكتب تشيع را تأسيس كردند. وي سوابق مبارزاتي خود را به سه دوره تقسيم مي‌كند. دوره اول را شركت در نهضت ملي شدن صنعت نفت از طريق شركت در جلسات سياسي – مذهبي و پخش اعلاميه برمي‌شمارد. دوره دوم را در فاصله بين نهضت ملي نفت تا آغاز نهضت اسلامي در سال 1341 مي‌داند كه مبارزه از طريق سخنراني و آگاهي دادن به مردم بود و دوره سوم را كه مبارزه مستقيم نام نهاده از 1341 تا 1357 به طول انجاميد. در اين دوره پنج بار دستگير، محاكمه و زنداني شد. ابتدا در سال 1343 به منظور اعزام به خدمت سربازي دستگير و مدت چهار ماه بازجويي و شكنجه شد. وي متهم به شركت در ترور حسنعلي منصور (نخست‌وزير محمدرضا شاه) بود، اما در واقع به دليل نگارش كتاب «كارنامه سياه استعمار» دستگير شده بود. در سال 1346 بار ديگر دستگير و به سه ماه زندان محكوم گرديد. در سال‌هاي 1350 و 1351 نيز دستگير و زنداني شد. در آذرماه سال 1354 پس از دستگيري، شبانه به كميته مشترك ضد خرابكاري ساواك- شهرباني منتقل و مورد بازجويي و شكنجه قرار گرفت و حدود يك ماه را در سلول انفرادي گذراند.

وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي عهده‌دار مسئوليت‌هاي سنگيني از سوي حضرت امام خميني(ره) شد كه رياست مجلس شوراي اسلامي در سه دوره، جانشيني فرماندهي كل قوا در امور جبهه و جنگ، برنامه‌ريزي در جهت دفاع مقدس در برابر تهاجم صدام و غربي‌ها و دهها خدمت ديگر از آن جمله است. در سال 1358 به دست گروه فرقان ترور و به شدت مجروح شد.

امامت موقت نماز جمعه تهران از سوي امام خميني(ع) و نمايندگي ايشان در شوراي عالي دفاع از ديگر مناصبي بود كه توسط معظم له به ايشان داده شد. هاشمي رفسنجاني در سال 1368 و 1372 توسط ملت ايران به رياست جمهوري برگزيده شد. در سال 1376 از طرف مقام معظم رهبري به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب گرديد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ اول مهر ماه سال ۱۳۸۳ از موزه عبرت ایران بازدید کردند. ایشان با حضور در قسمتهای مختلف این موزه، به مرور خاطرات خود در زمان دستگیری و شکنجه در این زندان پرداخت.

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ بعلت دچار شدن عارضه قلبی در ۸۲ سالگی درگذشت.پیکر ایشان پس از اقامه نماز  توسط رهبر  معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران در ۲۱ دی ۱۳۹۵، در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) به خاک سپرده شد.