شهید زیر شکنجه حجت‌‌الاسلام نصرت‌الله انصاری

 

ورودِ بي‌بازگشت
در ايام فعاليت كميته مشترك كه حدود شش سال طول كشيد، هزاران نفر از زنان و مردان مبارز، در اين مكان به بند كشيده شدند و دهها نفر از آنان با بدني كاملاً سالم به اين دژ خوفناك وارد شدند ولي در زير شكنجه‌هاي بي‌رحمانه‌اي كه بر روي آنها اعمال شد، جان به جان آفرين تسليم نمودند و دژخيمان، جسم بي‌روحشان را از اين مكان بيرون برده و در گزارش‌هاي خود علت مرگ آنان را دلائلي واهي همچون خودكشي، نارسايي كليوي، كشته شدن در درگيري خياباني و… قلمداد مي‌كردند. ولي مقايسه برخي از سندهاي موجود مانند گزارش ساواك با اسناد پزشكي قانوني و سندهاي بيمارستان شهرباني و وجود تناقض در آنها، مشخص مي‌گردد كه اين افراد در زير شكنجه جان باخته‌اند و متأسفانه محل دفن بسياري از آنها پس از سالهاي سال هنوز مشخص نشده است.
البته اين تعداد، جداي از كساني هستند كه در درگيري‌هاي خياباني با اكيپ‌هاي گشت ساواك در خون خفتند و يا در بيدادگاههاي رژيم به اعدام محكوم شده و به جوخه‌هاي مرگ سپرده شدند. فريدون توانگري (معروف به آرش- شکنجه گر ساواک) در پاسخ به سئوالي كه خبرنگار تلويزيون در خصوص عكس‌العمل مقامات ساواك پس از شهيد شدن انقلابيون زير شكنجه چه بود؟ مي‌گويد: «مقامات مافوق بعد از اين ماجراها (كشته شدن افراد زير شكنجه) عكس العمل خاصي انجام نمي‌دادند و فقط پرونده‌سازي مي‌كردند. نامه‌اي تهيه مي‌كردند كه اين شخص يا بر اثر خونريزي يا خودكشي در زندان فوت نموده است».
آنچه در پي مي‌آيد، نمونه‌هايي از اسناد كشتار زندانيان در زير شكنجه و تناقض‌گويي‌هاي اسنادي است كه نشاندهنده سندسازي ساواك در اين موارد بوده است:


 

حجت‌‌الاسلام نصرت‌الله انصاري

به : رياست اداره دادرسي نيروهاي مسلح                           شماره :  1200/381
      شاهنشاهي (دادستاني)                                  تاريخ : 11/2/35
از : ساواك                                                           پيوست : دارد

درباره : نصرت فرزند علي‌اصغر شهرت انصاري‌شغل طلبه و كارمند بانك‌اسلامي قم
… متهم ياد شده بنا به اظهار خودش كه قبل از دستگيري به بيماري معده دچار بوده به هنگام بازجويي به سبب بروز درد شديد ادامه تحقيق از وي متوقف و عنداللزوم جهت مداوا به بيمارستان شهرباني اعزام و در تاريخ 25/12/54 به تشخيص پزشك قانوني به سبب بيماري قلبي و ريوي فوت نموده است.
عليهذا تعداد بيست و پنج برگ پرونده متشكله حاوي اعترافات متهمان محمود ميزباني و غلامحسين هاشميان و همچنين نظريه گزارش معاينه جسد در مركز پزشكي قانوني و پروانه دفن متهم به پيوست ايفاد، خواهشمند است دستور فرماييد در اين مورد اقدام مقتضي معمول و از نتيجه اين سازمان را آگاه سازند.
رئيس سازمان اطلاعات و امنيت كشور. ارتشبد نصيري
از طرف                                    سجده‌اي
* * *

شماره : 30
شماره فتوگرافي:………………
تاريخ : 27/12/1354
مركز پزشكي قانوني
گزارش معاينه جسد
تشخيص پزشكي قانوني : بيماري قلبي  ريوي

مشخصات جسد: نام : نصرت نام پدر : علي اصغر شهرت : انصاري سن : 25 ساله تاريخ معاينه : 27/12/54 ساعت معاينه : 30/10 محل معاينه : بيمارستان شهرباني شماره دفن : 30 شماره فتوگرافي :………….. اعلام فوت (نوع حادثه) : ‌بيماري محل حادثه : بيمارستان شهرباني اعلام كننده: كميته مشترك ضد خرابكاري تاريخ فوت : 25/12/54
متعلق به مرديست در حدود 25 سال سن كه در معاينه ظاهري آثار خفگي و مسموميت ندارد. خراشي در روي پاي چپ دارد كه بر اثر برخورد با جسم سخت بوجود آمده است. ]ناخوانا[. قفسه سينه و شكم باز شد قلب پر از مايع زردرنگ است ريتين مختصر چسبندگي دارد. ريتين متورم و پرخون در مقطع پر از كف و چرك و خون است. قلب هم بزرگ و چرب است و  روي سطوح آن لكه‌هاي شيري مشاهده مي‌گردد. عضله قلب سفت عروق كرونور متصلب است بر روي دريچه‌هاي قلب كانونهاي ]ناخوانا[ بمقدار زياد مشاهده مي‌شود. كبد كمي بزرگ سفت و كمرنگ است. معده خالي از غذا است. با توجه به  مراتب فوق علت فوت بيماري قلبي و ريوي تعيين و جواز دفن طبق اعلام دادستاني ارتش و كميته مبارزه با خرابكاران بقرار فوق صادر گرديد.  27/12/54
* * *

وزارت دادگستري
پروانه دفن
برابر اين پروانه دفن نصرت فرزند علي اصغر  شهرت انصاري سن در حدود 25 سال كه به علت بيماري قلبي و معدي در تاريخ 25/2/1354 در گذشته است بلا مانع مي‌باشد.
     نام و نام خانوادگي پزشكي قانوني
      شماره نظام پزشكي