«رمضان در زندان شاه» – ویژه کودکان و نوجوانان- قسمت چهارم

فرزندان انقلاب

رمضان در زندان

بچه‌ها سلام!

نماز و روزه‌های شما قبول حق باشد. ان‌شاالله سال نو را به خوبی و در صحت و سلامتی آغاز کرده باشید. امیدواریم خداوند متعال، نعمت مناجات و شب‌زنده‌داری در شب‌های قدر را به همة ما عنایت بفرماید و دعاگوی هم باشیم.

حتماً می‌دانید که یکی از مهم‌ترین علت مبارزه زنان و مردان فداکار میهن ما علیه رژیم فاسد پهلوی، دشمنی آشکار رژیم با دین و دین‌داری ملت ایران و در مقابل، پیروی کامل از دشمنان دین – یعنی امریکا و اسرائیل – و تأمین منافع آن‌ها بود.

مأمورین شاه حتی زمانی که زندانیان در زیر شکنجه، به خدا و اهل بیت متوسل می‌شدند و دعا می‌خواندند با برخورد شدیدتر ساواک مواجه می‌شدند.

در ماه مبارک رمضان، بازجویی و شکنجه زندانیان مثل دیگر ماه‌ها ادامه می‌یافت و زندانیان روزه‌دار مجبور به تحمل آن شرایط سخت بودند.

برای این‌که بیشتر با حال و هوای ماه رمضان در زندان‌های محمدرضا شاه، آشنا شوید، خاطرات تعدادی از مبارزین را با هم مرور می‌کنیم.

بازجویی به وقت سحر

(به نقل از آزاده گرامی، جناب آقای شاهپور خوشبختیان)

نیمه شب  هشتم مردادماه 1352 مصادف با 12 ماه مبارک رمضان دستگیر و به بازداشتگاه کمیته مشترک منتقل و به اتاق بازجویی برده شدم. چیزی به سحر نمانده بود ولی اثری از وعدة سحری هم نبود. سحری روز اول، به صرف بازجویی و شکنجه سپری شد.

حال و هوای کمیته به‌کلی با حال و هوای ماه رمضان متفاوت بود. شلاق بازجویان و فریاد زندانیان، جایگزین مناجات و دعا شده بودند. به‌سختی دو روز اول را روزه گرفتم. ولی شکنجه‌های وحشیانة ساواک و ضربات شدید آن‌ها به فک و دهانم، شرایطی را بر من تحمیل کرد که دیگر قادر به روزه گرفتن نبودم.