درگذشت ابوالشهیدین حجت الاسلام والمسلمین سید احمد کلانتر

مجاهد نستوه، ابوالشّهیدین، حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد کلانتر، پس از ده‌ها سال تفقّه در عرصه‌گاه دین و رزم‌گاه جهاد با مستکبرین، سرانجام در جوار رحمت رب‌العالمین مأوا گرفت.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت حجت‌الاسلام‌ حاج سیداحمد کلانتر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج سیداحمد کلانتر را تسلیت گفتند.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج سیداحمد کلانتر (رحمت‌الله‌علیه) را به همسر و فرزندان مکرم و دیگر بازماندگان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.
ایشان در دوران مبارزه با طاغوت مدتهای طولانی در صحنه‌های دشوار حضور یافته و متحمل سختیهای فراوان شدند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مجاهدت خود ادامه دادند و دو فرزند عزیزشان به شهادت رسیدند.
از خداوند متعال علو درجات و رحمت و مغفرت الهی را مسالت مینمایم.
سیدعلی خامنه ای
چهارم مهر1402

 

زندگينامه حجت‌الاسلام سيد احمد كلانتر

حجت‌الاسلام و المسلمين سيد احمد كلانتر فرزند سلطان در سال 1314 هجري شمسي در تهران متولد شد. تحصيلات حوزوي را در حوزه‌هاي علميه قم و نجف اشرف انجام داد. در تاريخ بيستم شهريور 1344 به اتهام نشر اكاذيب و شايعات بي‌اساس دستگير و با قيد كفيل آزاد شد. چهار ماه بعد به علت عدم توجه به دستور مأمورين، مجدداً دستگير و به سه ماه حبس محكوم و در سال 1345 به اتهام فعاليت‌هاي مضره، براي مدت چهار ماه به شهرستان فردوس تبعيد گرديد. ايشان در تاريخ هجدهم آذر سال 1348 به اتهام ايراد مطالب تحريك‌آميز در باره آزادي زنان، در ساوه دستگير و به چهار ماه و پانزده روز حبس محكوم شد و در خرداد سال 1349 به اتهام تحريك مردم در مدرسه فيضيه قم، براي سه سال به زابل تبعيد گرديد كه به علت فعاليت در آنجا، به سراوان منتقل شد و در آنجا نيز به اتهام اهانت به شاه دستگير و به دو سال حبس تأديبي محكوم و در تاريخ دهم خرداد سال 1351 به زندان رفت و در روز بيست و نهم شهريور سال 1353 آزاد شد.

نامبرده در خرداد سال 1354 به اتهام شركت در تظاهرات مدرسه فيضيه دستگير ولي تبرئه مي‌شود. او در سال 1357 به همراه تعدادي ديگر از مبارزين روحاني به انارك نائين تبعيد مي‌شود. حجت‌الاسلام و المسلمين سيد احمد كلانتر جهت حضور فعال در صحنه انقلاب اسلامي، محل تبعيد را ترك و به قم وارد شد. نامبرده در چهاردهم آذر سال 1357 در تظاهرات قم بر اثر اصابت گلوله از ناحيه پا مصدوم شد.[1]

به : مديريت كل اداره سوم 312                     5667/21 هـ

از : سازمان قم                                         19/…/36

5965/21 هـ – 29/2/2537

الف : وقايع قم

در ساعت 30 : 15 روز جاري با اعلام قبلي طلاب علوم ديني و ساير طبقات مختلف در مسجد اعظم اجتماع و با دادن شعارهاي مضره در ساعت 1700 دو نفر سخنران به نام‌هاي سيد احمد كلانتر و حسن حسن‌زاده فرزند رمضان (كه سوابق آنان در ستاد موجود است) به منبر رفته و ضمن سخنراني مطالبي در مورد مبارزات روحانيون از 15 خرداد تا كنون و تعريف و تمجيد از به اصطلاح مجاهدان و مدافعان راه حق و حقيقت مطالبي به شرح زير قرائت كه با تأييد حاضرين مواجه و در خاتمه كليه حاضرين به آرامش دعوت در نتيجه جمعيت حاضر كه به قريب پنج هزار نفر بالغ مي‌گرديد با آرامش مسجد را ترك نمودند.

1.     اجتماع شما مردمان مذهبي قم جواب دندان‌شكني است به استعمارگران.

2.     اين اجتماع پاسخ قاطعي است براي آنهايي كه به ما لقب استعمار سياه داده‌اند.

3.     اين قيام، قيامي است ملي كه كليه شهرستانها در آن شركت نموده‌اند.

4.     هر كس شعار بدهد، از دسته مخالف است، مرگ بر شعاردهندگان.

5.     آيات و روحانيون كه از قم و تبريز و مشهد و شهرستان‌هاي ديگر تبعيد شده‌‌اند، بايستي مراجعت نمايند زيرا آنان در راه دين و حق تبعيد شده‌اند.

6.     آيت‌الله خميني به ايران برگردد.

7.     مدرسه فيضيه بايد بازگردد.

8.     علت تعطيلي دانشگاهها بايد روشن شود.

9.     از مردم قم و شهرستان‌ها تشكر مي‌نماييم.

نماز جماعت آيات قم در روز جاري برگزار نگرديده است

ب – وقايع كاشان:

از ساعت 00 : 15 روز جاري مجلس ختمي در مسجد بالا بازار با حضور قريب پانزده هزار نفر از طبقات مختلف تشكيل و دو نفر واعظ كه هويتشان هنوز معلوم نشده) مطالبي پيرامون وقايع اخير قم و كشتار مردم بي‌دفاع و هم‌بستگي روحانيت و مردم اظهار در خاتمه درخواست‌هايي نظير مراجعت خميني به ايران و برگشت تبعيد شدگان شعارهايي را سر دادند.

طبقه‌بندي محرمانه

برگ خبر

درجه فوريت                                                       شماره 14/116/77/401/ ع هـ

1 – به: ف – هنگ يزد  ركن ….                             تاريخ : 21/6/1357

2 – از: ناحيه ژاندارمري اصفهان                            گيرندگان : ………………..

7 –  تاريخ وقوع:                                                الف –  تيمسار فرماندهي

ژاندارمري كشور شاهنشاهي

ركن دوم جهت استحضار

3 – تاريخ وقوع :                                                  ب – فرماندار ……………………

4 – منشأ :                                                           قسمت آگاهي

5 – شماره منبع :                                                  پ – رياست سازمان اطلاعات

و امنيت استان اصفهان قسمت

آگاهي

6 – موضوع: ……… تبعيد واعظ تبعيدي شيخ احمد كلانتري

پاسخ به شماره 50/109/22/41 – 16/6/1357

خبررسيده گوياست:

نامبرده بالا كه در انارك تبعيد مي‌باشد  به قريه بافران عزيمت و شب جمعه مورخه 10/6/1357 بعد از نماز مغرب و عشا به منبر رفت و سخنراني خلاف نموده و اظهار داشت كساني كه سازماني هستند بروند بيرون چون سخن‌هايي كه از ما مي‌شنويد به برادر شيطان خود مي‌گوييد و سپس سخنان تحريف و تحريك‌آميز بيان داشته كه عده‌اي از سخنان وي ناراحت و از مجلس خارج مي‌شوند.

بعرض مي‌رساند

26/6/37

عمليات و اطلاعات

1 – كميته مبادله اطلاعات سوابق وي بررسي و نتيجه گزارش شود

 

 

ملاحظات حفاظتي :

ارزيابي خبر: احتمال صحت خبر وجود دارد

…… گزارش و نتيجه به هنگ ژاندارمري يزد ابلاغ مي‌‌گردد

[1]  – كتاب آيت‌الله شيخ شهاب‌الدين اشراقي به روايت اسناد ساواك، مركز بررسي اسناد تاريخي، سال 1392، صفحه 22

به گواهی اسناد برجای مانده از بازجوهای رژیم سفاک، وی همواره با هیمنه‌ علوی به زندان‌ها و تبعیدگاه‌های طاغوت ورود می‌کرد که موجب تحیر آنان و اسارت جلادان در کمند اقتدار سیاسی و دینی‌اش می‌گردید لذا دائم برای انتقال او از زندانی به زندان دیگر، بین خود مکاتبه و مجادله می‌کردند. وی در مسیر جهاد اگر چه مطرود مقدس‌نمایان متحجّر بود، لکن لوم هیچ لائمی را نیز برنتافت و تا آخر، برای رونق قدرت سیاسی اسلام ناب و معارف اهل‌البیت (صلوات الله علیهم اجمعین) مدافع ارزش‌های دینی و انقلابی نظام مقدس و امامین انقلاب باقی ماند و به شرف جانبازی نیز نائل آمد و در ایام دفاع مقدس با تقدیم دو فرزند شهیدش به اسلام، نماد غیرت و صلابت دینی شد.

وی در مسیر جهاد اگر چه مطرود مقدس‌نمایان متحجّر بود، لکن لوم هیچ لائمی را نیز برنتافت و تا آخر، برای رونق قدرت سیاسی اسلام ناب و معارف اهل‌البیت (صلوات الله علیهم اجمعین) مدافع ارزش‌های دینی و انقلابی نظام مقدس و امامین انقلاب باقی ماند و به شرف جانبازی نیز نائل آمد و در ایام دفاع مقدس با تقدیم دو فرزند شهیدش به اسلام عزیز، نماد غیرت و صلابت دینی شد.

آیت الله ناصر مکارم شیرایزی، مرحوم خسرو شاهی و مرحوم احمد کلانتر سال 57 تبعیدگاه انارک

 

 

کتاب مبارزه در تبعید، انارک ، انتشارات موزه عبرت ایران

خبرگزاری رسمی حوزه