در گذشت آزاده و زندانی سیاسی قبل از انقلاب مرحوم آیت الله امامی کاشانی

«انالله و انا الیه راجعون»

درگذشت آزاده گرامی مرحوم آیت الله محمد امامی کاشانی را به خانواده مکّرم ایشان و تمامی زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب تسلیت عرض می‌نماییم. از خداوند متعال برای آن فقید سعید، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.

محمد امامی کاشانی در ۱۰ مهر ۱۳۱۰ش در محله کلهر کاشان به دنیا آمد. پدرش میرزا ابوترابِ امام جمعه، امام جمعه کاشان بود. به گفته وی اجدادش اقامه نماز جمعه کاشان را بر عهده داشتند. امامی کاشانی از سال ۱۳۱۷ش تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و در سال ۱۳۲۳ش وارد حوزه علمیه کاشان شد و ادبیات عرب را نزد آیت‌الله راستی کاشانی فراگرفت.

در سال ۱۳۲۸ش با سفارش آیت‌الله یثربی به مدرسه سپهسالار تهران رفت ولی بیشتر از دوماه در آنجا نماند سپس با نامه‌ای که پدرش برای آیت‌الله بروجردی نوشته بود به قم رفت و در مدرسه فیضیه با محمدرضا مهدوی کنی هم‌ حجره شد.

امامی کاشانی دروس مقدمات و سطح را نزد موسی صدر، مهدی حائری، محمد صدوقی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، مجاهدی تبریزی و علی مشکینی فرا گرفت و در دروس شیخ مرتضی حائری و میرزا جواد تبریزی نیز شرکت می‌کرد.

او در ۲۳ سالگی در درس خارج فقه و اصول امام خمینی و محقق داماد شرکت می‌کرد و دروس فلسفه و عرفان را نزد علامه طباطبایی و سید ابوالحسن رفیعی فرا گرفت.

در سال ۱۳۴۰ش در حوزه علمیه تهران مشغول تدریس دروس سطح شد. در سال ۱۳۴۳ش سفر کوتاهی به نجف داشت و در دروس سید محسن حکیم و آیت‌الله خویی نیز شرکت کرد.

سخنرانی علیه حکومت پهلوی

امامی کاشانی از سال ۱۳۴۰ش فعالیت‌های سیاسی خود را علیه حکومت پهلوی با سخنرانی‌هایش در جلسات هفتگی و مساجد تهران شروع کرد.در سال‌های ۱۳۴۹ش تا ۱۳۵۰ش در مساجد تهران از جمله مسجد هدایت علیه حکومت شاه سخنرانی می‌کرد و به همین خاطر ممنوع‌المنبر شد.[

در سال ۱۳۵۶ش جزو هسته مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران بود و با صدور حکم و بیانیه از جانب امام خمینی آن را منتشر می‌کرد.