17 اسفند سالگرد شهیدان سید حمیدرضا فاطمی و شهید محمدعلی موحدی قمی از گروه الفجر

شهید حمیدرضا فاطمی

فرزند علی‌محمد در سال 1333 خورشیدی در شهر مشهد، در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. در رشته مکانیک دانشگاه صنعتی به تحصیل ادامه داد. او در دوران دانشجویی به مطالعه کتب اسلامی پرداخت و با عشق به اسلام و با آرمان تشکیل حکومت اسلامی وارد عرصه سیاسی شد و نیروهای باورمندی در راه برپایی حکومت اسلامی گردآورد و به فعالیت قهرآمیز علیه حکومت پهلوی دست زد. وی سرانجام در راه این هدف مقدس به تاریخ 17 اسفند ماه 1354 شربت شهادت را نوشید.

شهید محمدعلی موحدی

در سال 1334 شمسی همزمان با سالروز میلاد مسعود امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام در شهر مقدس پا به عرصه گیتی نهاد. پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و دبیرستان به جرگه روحانیت پیوست و تحصیل را در حوزه علمیه قم ادامه داد. او که فعالیت‌های سیاسی‌اش را از همان دوران دبیرستان آغاز کرده بود برای نخستین بار در شانزده‌سالگی به جرم سخن گفتن علیه دستگاه شاهنشاهی و درگیری با پلیس در مدرسه فیضیه قم دستگیر و به زندان قزل‌قلعه منتقل گشت و پس از آزادی مصمم‌تر به راهش ادامه داد. در سال 1351 برای بار دوم توسط ساواک دستگیر و در زندان از محضر شهید آیت‌الله حسین غفاری بهره‌ها برد. پس از آزادی، با آغاز زندگی مخفی مطالعات وی افزایش یافت. سرانجام با دستگیری یکی از همرزمان او(شهید محمدعلی باقری) علی‌رغم عدم فاش نام حقیقی خود تا 36ساعت، در نهایت با شناسایی هویت وی، ساواک اقدام به شناسایی و دستگیری دوستان وی از جمله محمدعلی موحدی نمود. پس از دستگیری به مدت سیزده ماه شکنجه جنایتکاران رژیم پهلوی را تحمل کرده و نهایتاً با رأی دادگاه نظامی محکوم به اعدام گردید و در تاریخ 17 اسفند ماه 1354 به شهادت رسید.

گروه الفجر

این گروه توسط یک طلبه‌ی جوان به نام محمدعلی موحدی قمی(متولد 1334) بنیان گذاشته شد. محمدعلی موحدی قمی به دلیل فعالیت‌های سیاسی و تکثیر اعلامیه‌های امام‌خمینی چندبار دستگیر و زندانی شد. موحدی در تظاهرات دی ماه 1350 طلاب در اعتراض به گفته‌ی جمشید اعلم دستگیر و به تهران منتقل شد. وی پس از مدتی آزاد و مجدداً در تظاهرات پانزدهم خرداد 1351 دستگیر و تا آبان ماه در تهران زندانی بود.او در زندان تهران با مبارزین آشنا شد و تصمیم گرفت گروهی با مشی مسلحانه راه‌اندازی کند. وی پس از آزادی در قم شروع به عضوگیری کرد. پس از مدتی اقدامات او کشف و تحت تعقیب ساواک قرار گرفت. به این خاطر از قم متواری شد و در تهران زندگی مخفی خود را آغاز کرد و سپس با حمیدرضا اشراقی، محمدعلی باقری، محمد مشرف، سیدجواد زرگران‌قمی، مصطفی نیکوحرف ماهر و سید حمیدرضا فاطمی گروهی را با خط مشی مسلحانه تأسیس کردند و به جمع‌آوری سلاح پرداختند. اعضای گروه در بهمن 1353 قصد خلع سلاح یک پاسبان را در تهران داشتند و منجر به درگیری شد. در این درگیری محمدعلی باقری مجروح و دستگیر شد و اعضای گروه تحت تعقیب قرار گرفتند و اکثراً دستگیر شدند. محمدعلی موحدی در دادگاه صراحتاً اعلام کرد که «گروهی تشکیل دادم» که هدف آن «برانداختن رژیم مشروطه‌ی سلطنتی و برقراری حکومت اسلامی در کشور شیعه‌ی اثنی‌عشری ایران» بود. دادگاه جرم وی را «عضویت و فعالیت در دسته‌ی اشرار مسلح، توطئه برای بر هم زدن اساس حکومت در کشور شاهنشاهی ایران…انفجار مسلحانه و حمل و نگهداری اسلحه و مهمات و مواد منفجره….وتخریب افکارو تحریک مردم و شناسایی شخصیت‌های داخلی و خارجی و اماکن جهت ترور و خراب‌کاری…»اعلام کرده است.