عملیات فتح المبین؛ پیروزی اراده و ایمان بر تجهیزات و ادوات نظامی

 

 

دوم فروردین ماه 1361 عملیات فتح المبین؛ پیروزی اراده و ایمان بر تجهیزات و ادوات نظامی

عملیات فتح‌المبین در تاریخ ۲ فروردین ۱۳۶۱ در محور شوش، رودخانه کرخه،  جاده‌ی اهواز – اندیمشک و غرب دزفول، به منظور آزادسازی مناطق اشغال شده‌ای همچون،  سایت ۴ و ۵ رادار و همچنین ده‌ها روستا و همچنین دور کردن شهر‌های شوش،  اندیمشک،  دزفول و جاده‌ی اهواز – اندیمشک، از تیررس آتش توپخانه‌ی عراق، به طور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و با رمز یا زهرا، یا زهرا، یا زهرا اجرا شد و در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۶۱ با پیروزی قاطع و رسیدن به اهداف خود، پایان پذیرفت. این عملیات ۴ مرحله‌ای که یکی از مهم‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس بود و نقطه عطف جنگ تحمیلی به شمار می‌آمد و در آن ۲ هزار ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشورمان آزاد و نیروهای بعثی از خاک خوزستان خارج شدند.

عملیات فتح‌المبین یکی دیگر از عملیات‌های مهم و غرورآفرین رزمندگان ایرانی در دوران دفاع مقدس است که در نهایت و با وجود کمبود ادوات و تجهیزات در مقابل متجاوزان با پیروزی قاطع نیروهای ایرانی و عقب‌نشینی رژیم بعث از سرزمین‌های اشغال‌شده به پایان رسید. شهید صیاد شیرازی در  بخشی از خاطرات خود درباره عملیات فتح المبین  چنین می گوید:

عملیات(عملیات فتح المبین) را شروع کردیم. بلافاصله، همان‌ ‌شب اول عملیات رزمندگان ما موفق شدند از ارتفاعات شاوریه به ستون بیایند ‌و جاده پل نادری به طرف دهلران را قطع کنند و تپه های علی گره زد را بگیرند. ‌ ‌از آن طرف هم در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری در محور دیگر رزمندگان‌ ‌آمده و از ارتفاعات عبور کردند و هر چند در طرفین آنها دشمن حضور ‌داشت، توانستند پادگان و تنگۀ عین خوش را بگیرند و در آنجا مستقر شوند و ‌مراحل بعدی عملیات هم بسیار شکوهمند برگزار شد، آن هم با نام مبارک‌ ‌حضرت زهرا (س).

(کتاب امام و دفاع مقدس؛ ص ۷۱-۷۵؛ چاپ ششم (۱۳۹۴)؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج.)