پنجمین سالگرد درگذشت شهید حسن حسین‌زاده موحد

 

 

شهید حسن حسین‌زاده‌موحد در سوم فروردین سال 1331 هـ. ش. در محلة امامزاده یحیی(ع) شهر تهران دیده به جهان گشود.در پانزده سالگی، به همراه تعدادی از دوستانِ خود هیئتی مذهبی ـ انقلابی به نام «هیئت جوانان اسلامی مرکزی حسینی» راه‌اندازی نمود که به همین جرم، در روز اول اردیبهشت 1346 بازداشت و به سه ماه حبس تأدیبی محکوم گردید. وی به علت فعالیت‌های انقلابی‌اش ، از سال‌های 1347 تا 1349، طی سه مرحله بازداشت و جمعاً به چهار سال و هفت ماه حبس محکوم شد.
حسین‌زاده‌موحد، پس از آزادی مجدداً در مسیر مبارزه با طاغوت قرار گرفت و در سال 1354 برای پنجمین بار بازداشت و پس از تحمل 8 ماه شکنجه‌های بی‌رحمانه در کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک- شهربانی، به 15 سال حبس محکوم گردید و نهایتاً دو ماه مانده به انقلاب، در تاریخ 21/9/1357 از زندان شد.
ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359 به صورت داوطلبانه به جبهه رفت و در سال 1365 در خط مقدم عملیات کربلای 5 مورد اصابت گلوله قرار گرفته؛ به اسارت درآمد و تا زمان تبادل اسرا، در اردوگاه تکریت 11 در حبس بسر برد.
حسن حسین‌زاده‌موحد، سرانجام در سحرگاه آخرین روز سال 1394دعوتِ حق را لبیک گفت و به شهادت رسید و در یکی از صحن‌های حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد.

 


 

همچنین شایان ذکر است رمان «زندانی دو دیکتاتور» که به برش هایی از زندگی این شهید بزرگوار پرداخته ،پیش تر توسط انتشارات موزه عبرت ایران به قلم آقای یوسف قوجق  به رشته تحریر در آمده است.

این رمان که شخصیت محوری‌اش، شهید «حسن حسین‌زاده موحد» است، شامل سیزده فصل است و علاوه بر ارایه قطره‌چکانی استنادات تاریخی، به لحاظ فرم و ساختار روایت، درنوع خود قابل تامل است. نویسنده در این رمان، چهره شهید را به مانند پازلی درنظر گرفته که روایت افراد مختلف، قطعات آن پازل را تشکیل می‌دهند. در هر فصل، از منظر افراد مختلفی از دوست و دشمن، به کندوکاو روحیات و مبارزات خستگی‌ناپذیر آن شهید در مبارزه با رژیم ستمشاهی و حضورش در دوران دفاع مقدس و دوران اسارتش در زندان تکریت یازده پرداخته است.

در فصل اول، روزنامه‌نگاری که در مراسم ختم شهید شرکت کرده، علاقمند به دانستن اطلاعات بیشتر درباره اوست. رمان در فصل دوم، از منظر پاسبان نفوذی در جلسات مسجد و… در فصل‌های بعدی، به روایت آبدارچی مسجد، تحلیلگر سیاسی ساواک و… روایت می‌شود.