بازگشت امام خمینی به کشور پس از سال‌ها تبعید

بازگشت امام خمینی به کشور پس از سال‌ها تبعید

بی‌تردید بازگشت حضرت امام خمینی(ره) پس از 14 سال دوری از وطن، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در سال 1357 بوده است. در این روز تاریخی حضرت امام(ره) به همراه خیل عظیمی از خبرنگاران، فعالین سیاسی و برخی اعضای خانواده امام(ره) با یک هواپیمای ایرفرانس از پاریس عازم کشور شده و در ساعت 9 و 27 دقیقه و 30 ثانیه روز 12 بهمن در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. ایشان پس از مراسم استقبال اولیه در فرودگاه با یک ماشین به سمت بهشت‌ زهرا حرکت کرد، در حالی که جمعیتی میلیونی ایشان را همراهی می‌کردند. در این روز به دلیل حجم گسترده‌ی مردم، فرماندار نظامی تهران مجبور شد تا برای 3 روز اجازه راهپیمایی به مردم بدهد.

تحصن در دانشگاه تهران

اوج مخالفت‌ها و اقدامات علیه بستن فرودگاه‌ها در 8 بهمن 1357 صورت گرفت. یک روز قبل، جامعه روحانیت تهران و مدرسین حوزه علمیه قم که در محل کمیته استقبال در مدرسه رفاه گرد آمده بودند، تصمیم گرفتند که از صبح 8 بهمن در مسجد دانشگاه تهران در اعتراض به بستن فرودگاهها تحصن کنند. تحصن در ابتدا با حضور 4 تن آغاز شد، اما به تدریج بر تعداد آنها افزوده شد، به طوری که در ساعت 10 همان روز تعداد به صد نفر رسید. به تدریج اقشار مختلف مردم نیز به متحصنین پیوسته و در روز دوم تعداد آنها به بیش از 500 نفر رسید. علمای سراسر کشور نیز به حمایت از این تحصن پرداخته و با صدور بیانیه‌هایی خواستار پایان بخشیدن به تعطیلی فرودگاهها شدند. دو روز پس از آغاز تحصن روحانیون در دانشگاه تهران، سرانجام رژیم که قادر به کنترل اوضاع نبود اعلام کرد که از روز دهم بهمن فرودگاه‌های کشور باز است.

ورود امام(ره) به کشور پس از سال‌ها تبعید

حضرت امام(ره) پس از 14 سال دوری از کشور سرانجام در صبح روز 12 بهمن 1357 وارد کشور شد، در حالی که بیش از چند میلیون نفر در تهران به استقبال ایشان آمده و مردم سراسر کشور نیز اخبار آن را دنبال می‌کردند. سند زیر از ساواک به این روز تاریخی اشاره دارد:

«در ساعت 09:36 روز 12 / 11 / 1357روح اله خمینی به وسیله یک هواپیمای ایرفرانس وارد فرودگاه تهران گردیده و در فرودگاه آیت‌اله طالقانی [آیت اله مطهری] در داخل هواپیما بنام برده خیر مقدم گفت، سپس [امام] خمینی[ره] به وسیله یک دستگاه اتومبیل بنز رهسپار بهشت زهرا گردید. در مسیر حرکت نامبرده جمعیتی در حدود یک میلیون نفر اجتماع کرده بودند که وی پس از طی مسیر در ساعت 13:15 وارد بهشت زهرا شد و طی نطق کوتاهی از روحانیون، دانشجویان، کسبه، جوانان، بازاریان، دانشگاهیان، استادان، قضات و وکلا و طبقات مختلف تشکر کرده و سپس نماز جماعت برگزار گردید و بعد از آن خمینی نطق مفصل خود را ایراد که خلاصه آن بشرح زیر میباشد.

…. وکلای مجلسین غیر قانونی میباشند چون ملت از این‌ها اطلاعی ندارند و دولت فعلی هم می‌داند که غیر قانونی میباشد من خودم دولت تشکیل می‌دهم که در این موقع مردم هورا می‌کشند .ضمناً تا تشکیل مجلس مؤسسان نهضت ادامه دارد از ارتش تقاضا دارد که به ما ملحق شود و تحت نظر آمریکائی‌ها نباشد و همانطوری که نیروی هوابرد و قسمتی از نیروی زمینی به ما ملحق شده و ما هم با آغوش گرم آنها را قبول کردیم بقیه به ما بپیوندند.

بعداً با صدای بلند گفته است ما شاپور بختیار را محکوم خواهیم کرد و جمعیت حاضر دست‌های خود را بلند کردند و گفتند صحیح است .

برابر اطلاع واصله روح الله خمینی در ساعت 15:30 به وسیله هلیکوپتر بهشت زهرا را ترک و در بیمارستان پهلوی بزمین نشست و پس از عیادت از بیماران به وسیله یک پژوی سفید رنگ عازم منزلش گردید.»

علی اکبر ناطق نوری در خاطرات خود می‌نویسد: “مرحوم مطهری از طرف جامعه روحانیت به عنوان خیر مقدم به امام داخل هواپیما رفت.

آقای طاهری خرم آبادی نیز در خاطرات خود  در این مورد می‌نویسد:”از قبل برنامه این‌گونه تنظیم شده بود که حاج احمد آقا، آقای پسندیده را برای استقبال به داخل هواپیما ببرند. البته آقای مطهری هم رفته بودند

مرحوم حاج سید احمد خمینی هم از آن لحظه چنین یاد کرده است:«در ایران قرار شد که من اول پیاده شوم و وضع سالن را ببینم که چه جوری است .آمدم پایین و دیدم و بعد با آقای عمو، آیت اله پسندیده ) برگشتیم به داخل هواپیما و به همراه امام پیاده شدم.” (

آقای محسن رفیق دوست نیز که در این روز حضور داشت در این باره می‌گوید:

«همان زمان که من ماشین (بلیزر) را میآوردم دیدم که امام و حاج سید احمد آقا سوار یک بنز شدند که مال نیروی هوایی بود. بلافاصله رفتم و ضمن عرض ادب گفتم که آقا شما قرار است در این ماشین بنشینید .آقا فرمودند: چه ضرورتی دارد؟ عرض کردم که این ماشین کوتاه است و جمعیت زیاد. بنابراین ما یک ماشین بلند برای شما در نظر گرفته ایم که مردم بتوانند شما را ببینند. در همین هنگام شهید عراقی به کمکم آمدند و به امام گفتند: آقا شما تشریف بیاورید عقب این ماشین (بلیزر) سوار شوید. بنابراین امام از آن ماشین پیاده شدند و در ماشین ما نشستند

خودروی حامل امام در راه بهشت زهرا به واسطه انبوهی جمعیت و حرکت غیر عادی، خراب میشود .بخشی از راه فرودگاه تا بهشت زهرا را امام و حاج احمد آقا با هلی کوپتر میروند. در بازگشت امام(ره) با یک دستگاه آمبولانس به بیابان‌های اطراف بهشت زهرا میرود و در آنجا بار دیگر با هلیکوپتر به سمت بیمارستان هزار تخت‌خوابی پرواز میکنند.

حاج احمدآقا در این مورد می گوید:«مسأله ای که در این حال برای ما مطرح شد این بود که حالا کجا برویم؟ آیا به فرودگاه مهرآباد برویم؟ تصمیم بر این شد و رفتیم ولی دیدیم هنوز جمعیت در فرودگاه و میدان آزادی موج می زند. بنا شد برویم جلوی بیمارستان امام خمینی. توی هلیکوپتر من از امام پرسیدم حالتان چطور است! گفتند: هیچ خوب نیست. در نتیجه فشار جمعیت امام حالشان بد شده بود. وقتی هلیکوپتر در محوطه بیمارستان فرود آمد  کارکنان بیمارستان به خیال این که بیماری آورده اند به طرف هلیکوپتر دویدند. در این بین با امام روبرو شدند و نمی‌دانستند چه بکنند. یکی از دکترهای بیمارستان ماشین خودش را که یک پژو بود آورد و ما توی آن نشستیم و رفتیم»

از رویدادهای هیجان انگیز 12 بهمن که مردم را به شدت در سراسر کشور نگران می‌کرد، قطع پخش برنامه مراسم بازگشت امام(ره) به کشور از طریق تلویزیون بود. براساس گزارش‌های موجود در این روز اختلاف زیادی میان طرفداران انقلاب و طرفداران رژیم در صدا و سیما وجود داشته است و نهایتاً با ورود نیروهای نظامی به استودیو از پخش برنامه‌ی ورود امام(ره) به کشور جلوگیری می‌شود.

مرکز بررسی اسناد تاریخی