کنجکاوی مردم به تصاویر شکنجه‌گران ساواک/ روایت رسانه های خبری از غرفه موزه عبرت ایران در نمایشگاه کتاب

کنجکاوی مردم به تصاویر شکنجه‌گران ساواک/ روایت رسانه های خبری از غرفه موزه عبرت ایران در نمایشگاه کتاب تهران

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا):

مهدی صمدی، کارشناس غرفه موزه عبرت در نمایشگاه کتاب 1402 به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: هر روز در این غرفه یکی از زندانیان سابق در رژیم شاه حاضر می‌شود و به پرسش‌های مراجعان پاسخ می‌دهد.

او افزود: من خودم از افرادی هستم که در همین موزه عبرت که زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک است، زندانی و از سوی ماموران ساواک شکنجه شدم.

این کارشناس موزه عبرت عنوان کرد: در میان شکنجه‌گران ساواک نام بهمن نادری‌پور ملقب به آرش بیش از همه معروف بود و زندانیان را با شکنجه‌های وحشتناکش آزار می‌داد. اینجا تصاویر برخی از شکنجه‌گران ساواک به چشم می‌خورد که در معرض دید عموم قرار دارد.

مهدی صمدی گفت: روی پیشخوان غرفه کتاب‌های بسته‌بندی شده موجود است که هر بسته شامل چند کتاب و قیمت هر بسته 60 هزار تومان است.

او درباره قیمت مجسمه پرویز ثابتی که در غرفه جانمایی شده است، اظهار کرد: اطلاع دقیقی از قیمت آن ندارم اما تصور می‌کنم 12 میلیون برای ساخت آن هزینه شده است. پرویز ثابتی، مدیر اداره سوم ساواک که یکی از چهره‌های مخوف و مرموز محمدرضاشاه است که پس از انقلاب از ایران خارج شد و اخیرا در بعضی تجمات خارج از ایران ظاهر شده است.

این کارشناس موزه عبرت بیان کرد: بعضی از مراجعان سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به این فرد کنجکاوی نشان می‌دهند و سوالاتی می‌پرسند برخی نیز از آن عکس می‌گیرند.

مهدی صمدی، زندانی دوره محمدرضا شاه با گلایه از مساحت غرفه و لزوم کار فرهنگی در نمایشگاه کتاب 1402 تهران اظهار کرد: بهتر بود که مساحت بیشتری را به غرفه موزه عبرت اختصاص می‌دادند تا کتاب‌ها با چشم‌انداز بهتری چیده شود و فضای زندان موزه به درستی برای مخاطبان نشان داده شود اما متاسفانه علیرغم پیگیری‌های زیاد تغییری در فضای کم غرفه داده نشد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.


خبرگزاری فارس:

گران‌ترین کتاب موزه عبرت در نمایشگاه ۱۰۰ هزار تومان است‌.

کتاب‌هایی با موضوع خاطرات زندانیان سیاسی سال‌های ۵۰ تا ۵۷ توسط انتشارات موزه عبرت منتشر شده که در سی و‌ چهارمین دوره نمایشگاه کتاب، گران‌ترین این آثار ۱۰۰ هزار تومان است.به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، موزه عبرت امسال در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در راهروی ۲۰ راه‌اندازی شده است و این غرفه با توجه به دکور جذاب، مورد استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفته است.

در این غرفه، مجسمه‌هایی از زندانیان سیاسی در دوران طاغوت ‌‌همچنین پرویز ثابتی، یکی از مرموزترین چهره‌های امنیتی تاریخ معاصر به نمایش گذاشته شده است.

حسن امیرحسینی، مسؤول غرفه موزه عبرت با بیان اینکه انتشارات موزه عبرت از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است، می‌گوید: تاکنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب با موضوع پرونده ساواک و خاطرات سیاسی دوران طاغوت مربوط به سال‌های ۵۰ تا ۵۷ منتشر شده است.

وی با بیان اینکه کتاب «شکنجه‌گران می‌گویند» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، می‌افزاید: در این کتاب بر اساس اسناد موجود، خاطرات تبعید و زندانی شدن افراد به نگارش درآمده است تا مخاطبان با آن دوران ظلم و ستم آشنا شوند.

یکی از نکات جالب توجه در غرفه موزه عبرت ایران، هزینه کتاب‌های این انتشارات است؛ به طوری که کتاب‌های این انتشارات با وجود گرانی کاغذ، از سال ۹۰ تاکنون افزایش قیمت نداشته است و افراد می‌توانند کتاب‌های این انتشارات را با قیمت ۳۵ تا ۱۰۰ هزار تومان خریداری کنند که البته گران‌‌ترین کتاب‌های این غرفه ۱۰۰ هزار تومان است.

به گزارش فارس، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.


ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

حضور انتشارات موزه عبرت ایران در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم 

در بخش ناشران عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، انتشارات موزه عبرت ایران قرار دارد که تالیف خاطرات زندانیان سیاسی قبل از انقلاب بخشی از فعالیت‌های این انتشارات است.

به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در بخش ناشران عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، انتشارات موزه عبرت ایران قرار دارد که تالیف خاطرات زندانیان سیاسی قبل از انقلاب بخشی از فعالیت‌های این انتشارات است.

مهدی صفری یکی از مبارزان زمان انقلاب اسلامی است که اگرچه الان گرد سپیدی بر سر و رویش نشسته، در آن سال‌ها که در اوج جوانی بود، تصمیم گرفت قدم در راه مبارزان انقلاب اسلامی بگذارد. او امسال برای اولین ‌بار است که در غرفه موزه عبرت ایران حضور دارد.

 

وی در گفت‌وگو با ستاد مطرح کرد: افرادی که قبل از انقلاب به دنبال مبارزه و راه خدا بودند، پاک و سالم بودند. آن‌ها دو هدف داشتند. اولین هدف برقراری امت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و قدم بعدی داشتن انگیزه بود.

 

صفری ادامه داد: زمانی که دستگیر می‌شدیم و به انفرادی می‌رفتیم، چهار ماه در سلول یک در دو تاریک بدون هیچ امکاناتی دوام می‌آوردیم. ولی الان اگر ما را همان انفرادی ببرند، شاید چند روز بیشتر دوام نیاوریم. چراکه فکر می‌کردیم راهمان درست است و آن راهی که انتخاب کردیم یا به شهادت یا به پیروزی ختم می‌شود. اصلا نگران این نبودیم بعدش چه می‌شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که چند سال قدم در راه مبارزه با رژیم پهلوی گذاشت، بیان کرد: من از سال ۱۳۴۷ وارد راه مبارزه شدم. ولی تمام فعالیت‌هایم مخفی بود. ما آن موقع امکاناتی برای روشنگری به صورت علنی نداشتیم.

 

علی کرمی مسئول غرفه موزه عبرت ایران در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره برپایی این غرفه در نمایشگاه کتاب گفت: موزه عبرت ایران در جهت تدوین خاطرات و تاریخ مبارزات انقلابی مردم ایران از ابتدای تاسیس خود در حوزه نشر و انتشارات ورود کرد.

 

کرمی ادامه داد: از آنجا که قشر جوان تجربه‌ زیسته‌ای قبل از انقلاب اسلامی ندارند، نیاز بود آنچه بر مبارزان انقلابی پیش از انقلاب به‌خصوص در شکنجه‌گاه‌های ساواک گذشته است، به نسل جدید منتقل شود. انتشارات موزه عبرت ایران از سال‌های ۱۳۸۶و ۱۳۸۷ سعی کرده با تجدید چاپ یا تدوین و تالیف کتاب‌های جدید از خاطرات و زندگینامه زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب، اسناد و مدارک مربوط به ساواک در حوزه جاسوسی سرویس‌های بیگانه در ایران یا آموزش شکنجه‌گران ساواک توسط سازمان‌های موساد و… کتاب‌هایی تالیف کند.

 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌ (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

 

 


خبرگزاری فارس:

غرفه ای برای ثبت تصاویر سِلفی
امسال 3 غرفه در فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب، حال متفاوتی دارند و جدای از اینکه فروش کتاب ندارند و کارهای محتوایی انجام می‌دهند، دکورسازی آن‌ها موجب شده تا مردم با حضور در این غرفه‌ها، عکس‌های یادگاری از خود بگیرند.

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سومین روز فعالیت خود را در مصلای امام خمینی (ره) پشت سر گذاشت. نمایشگاه امسال با حضور ۳ هزار ناشر در فضای ۱۲۵ هزار متر مربع از مصلی برپا شده است. استقبال مردم در روزهای نخست برگزاری نمایشگاه بسیار بالا بوده و شواهد گویای رشد بازدیدکنندگان بیشتری از نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته است.

غرفه‌هایی که مردم در آن‌ها عکس یادگاری می‌گیرند

غرفه‌های نمایشگاه اعم از ناشران و کتابفروشی‌های حال و هوای خاص خود را دارند و بازدیدکنندگان تابع سلیقه و نظر خود برای خرید کتاب به هر غرفه‌ای مراجعه می‌کنند، اما امسال سه غرفه در فضای نمایشگاه حال متفاوتی دارند و جدای از اینکه فروش کتاب ندارند و کارهای محتوایی انجام می‌دهند، دکورسازی آن‌ها موجب شده تا مردم با حضور در این غرفه‌ها عکس‌های یادگاری بگیرند.

نمایش مجسمه شکنجه‌گران ساواک در زندان‌ها

یکی از این غرفه ها که با استقبال مردم مواجه شده است، مرتبط با موزه عبرت است. این غرفه هر سال در نمایشگاه کتاب به معرفی و عرضه کتاب‌های خاطرات زندانیان سیاسی دوران مبارزان انقلاب اسلامی می‌پردازد. این غرفه امسال باتوجه به اینکه پرویز ثابتی در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال قبل ضدانقلاب در لس‌آنجلس آفتابی شد، دکور خود را به مجسمه‌ای از او اختصاص داده است. این غرفه هر سال در نمایشگاه سیاهه‌ای از زندانیان حاضر در زندان‌های ساواک ارائه می‌کرد، اما امسال با توجه به این اتفاق، سیاهه شکنجه‌گران این زندان‌ها را که در رأس آن‌ها پرویز ثابتی بود، ارائه کرده است.

ثابتی در خشونت ورزیدن گوی سبقت را ربوده بود

پرویز ثابتی به گواه کارگزاران رژیم پهلوی بهایی‌زاده بود. وی را مرد شماره ۲ ساواک و البته می‌توان مرد همه‌کاره این دستگاه امنیتی دانست. ثابتی همه‌کاره ساواک بود و در خشونت ورزیدن گوی سبقت را از همه ربوده بود. راهبرد وی اعمال خشونت حداکثری و سکوب شدید بود؛ تا جایی که مدعی بود در عرض ۴۸ ساعت می‌تواند بساط انقلاب را جمع کند. موزه عبرت یا همان کمیته مشترک ضد خرابکاری که زیرنظر ثابتی اداره می‌شد، سند جنایات رژیم شاه است که بازدید از‌ آن در سال‌های اخیر نیز انسان را دچار وحشت می‌کند.

طیبه واعظی دهنوی که بود؟

در غرفه موزه عبرت علاوه بر مجسمه پرویز ثابتی، مجسمه دو زندانی زمان پهلوی را هم نمایش دادند که یکی از آن‌ها طیبه واعظی دهنوی است. طیبه و همسرش و فرزندشان مهدی در سال ۵۶ راهی اوین می‌شوند و مهدی توسط ساواک، ابزار شکنجه پدر و مادر … اما چند روزی بیشتر نمی‌گذرد که هر دوی آنها زیر شکنجه‌های مأموران شاه به شهادت می‌رسند و مهدی می‌ماند و جایی که نامش شیرخوارگاه ساواک است.

روزانه یک زندانی سیاسی از حال خود در زندان‌های ساواک می‌گوید

مردم در این غرفه هم با حال و هوای زندان‌های زمان ساواک برای خود عکس یادگاری می‌گیرند. البته با مطالعه آنچه درباره پرویز ثباتی نوشته شده است، او را هم مورد لعن و نفرین قرار می‌دهند. در غرفه موزه عبرت ۴۲ عنوان کتاب درباره خاطرات زندانیان سیاسی دوران پهلوی معرفی می‌شود و روزانه یک زندانی هم با حضور در این غرفه از خاطرات و روزهای خود در زندان ساواک می‌گوید.

غرفه موزه عبرت در شبستان اصلی، راهرو ۲۰، غرفه یک قرار دارد.


خبرگزاری آنا:

بهار کتاب ۳۴| پرویز ثابتی در نمایشگاه کتاب چه می‌کند؟

حضور مدیرکل ساواک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب
غرفه موزه عبرت ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کاری جالب انجام داده و آن هم قراردادن تندیس پرویز ثابتی، شکنجه‌گر کهنه‌کار ساواک در این غرفه است.

امیرحسین رستمی مسئول غرفه موزه عبرت ایران در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: پنج جلد کتاب در غرفه موزه عبرت به صورت یک مجموعه به مخاطبان ارائه می شود که روایتی از سال های پنجاه تا پنجاه و هفت است. این کتاب ها شامل «خاطرات زندان و تبعیدگاه های زندانیان سیاسی» است.

وی در ادامه افزود: پنج جلد کتاب جدید موزه عبرت را نیز امسال به غرفه آوردیم و مابقی کتاب ها ، کتاب هایی است که سال های قبل چاپ شده است. یکی از آثاری که با استقبال مخاطبان روبه رو شده « شکنجه گران» است که امسال نیز در غرفه پراقبال بوده؛ این کتاب حاوی بازجویی شکنجه گران بعد از دستگیری است که به شکنجه های وحشتناک خود در دوران مسئولیتشان اعتراف کردند و همه کتاب ها مطابق اسناد دقیق و غیرقابل خدشه است.

رستمی در پاسخ به چرایی استفاده از مجسمه پرویز ثابتی مدیرکل اداره سوم ساواک گفت: هدف ما از آوردن تندیس ثابتی این است که  بعد از سال ها دوباره ایشان آفتابی شده و در خاطرات خود مدعی شده که از دوران پهلوی شکنجه استفاده نشده است بنابراین برای آگاهی مخاطبان ما است تا بدانند خام تبلیغات کارگزاران وعلاقه مندان رژیم پهلوی که هم چیز را گل و بلبل نشان می دهند ، ساواک در آن دوران شکنجه های وحشتناکی انجام می داده است و برای اینکه با سند نشان دهیم، کتاب «پهلوی، ساواک و شکنجه» ثابت کرده که شکنجه های گوناگون در دوران پهلوی صورت می گرفته نیز عرضه شده است.

وی درباره پرسش های متداول مخاطبان از آنها چه بوده است، گفت: جای تعجب دارد بسیاری از مخاطبان با تاریخ آشنا نیستند و پرویز ثابتی را نمی شناسند، برخی هم گول ظاهر افراد را می خورند و از پیشینه دهشتناک آنها خبر ندارند.