تهرانی و آرش تيرباران شدند

تهراني و آرش تيرباران شدند

حكم اعدام صبح امروز در مورد آنان به اجرا گذاشته شد.[1]

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي تهران پس از 9  جلسه رسيدگي[2] و سه روز مشاوره [در مورد تهراني و آرش]، ديشب رأي خود را درباره دو نفر از مأموران شكنجه ساواك به اسامي مستعار تهراني و آرش به شرح زير اعلام كرد:

متهم رديف اول بهمن نادري پور فرزند عباس معروف به تهراني به جرم:

1 – مباشرت، مشاركت و معاونت در چندين فقره قتل مجاهدين و مبارزين راه حق و آزادي از جمله گروه 9 نفري، گروه سه نفري  و همچنين مجاهد شهيد سيد علي اندرزگو.

2 – مباشرت و مشاركت و همچنين صدور دستور چند فقره شكنجه منجر به نقص عضو و ايراد ضرب  و جرح نسبت به حق طلباني كه با مقاومت دليرانه حاضر به اقرار و اعتراف در زير شكنجه نبودند.

همچنين شركت فعالانه در تحكيم مباني حكومت استبدادي سرسپرده بيگانه از طريق همكاري‌هاي آگاهانه بي‌شائبه و صادقانه با ساواك منفور و شركت مستقيم در ايجاد اختناق و سركوبي مبارزات نجات‌بخش انقلابيون حق طلب ايران، محارب با خدا و با خلق خدا و مفسد في‌الارض شناخته شد و به اعدام محكوم گرديد.

متهم رديف دوم فريدون توانگري فرزند محمد با نام مستعار آرش به جرم :

1 – مباشرت و مشاركت و معاونت در چند فقره شكنجه منجر به قتل مجاهدين و مبارزين و جانبازان راه حق و آزادي از جمله مهوش جاسمي، هدايت باخويش و محمود جليل زاده شبستري.

2 – مباشرت و مشاركت در اعمال شكنجه‌هاي منجر به نقص عضو و ايراد ضرب و جرح نسبت به عده كثيري از حق طلبان و مخالفين رژيم سابق از جمله فلج ساختن سمت راست بدن آقاي مهدي غيوران به وسيله شوك الكتريكي و باز كردن آب سرد به روي سرش.

3 – اعمال شديدترين و فجيح‌ترين شكنجه‌ها نسبت به متهمين باصطلاح ضد امنيتي از قبيل استعمال بطري، ادرار كردن در دهان آنان، دادن شوك الكتريكي، سوزانيدن قسمت‌هاي مختلف بدن، آويزان كردن افراد ساعتهاي متوالي، بي‌خوابي دادن، بست دست و پاي افراد به تخت و زدن ضربات كثيري كابل و شلاق بر بدن لخت آنان و همچنين صدور دستور و اعمال اين نوع شكنجه‌ها.

4 – استعمال شكنجه‌هاي مختلف روحي نسبت به زندانيان سياسي و به بند كشيده شدگان بي‌گناه از قبيل تهديد به قتل، فحاشي‌هاي بسيار ناروا و هتك حرمت آنان بخصوص فحاشي نسبت به افراد در حضور بستگان و عزيزانشان.

5 – تمهيد مقدمات بسيار مؤثر در صدور احكام ظالمانه و ضد انساني، اعدام و حبس‌هاي طولاني در بيدادگاههاي نظامي رژيم سابق از طريق انجام بازجويي‌ها، گرفتن اعترافات و شكنجه، تكميل پرونده و سرانجام دادن نظريه‌هاي ظالمانه و خلاف واقع.

6 – شركت فعالانه در تحكيم مباني حكومت استبدادي و سرسپرده بيگانه شاه سابق خائن از طريق همكاري‌هاي بي‌شائبه و صادقانه با ساواك منفور و شركت مستقيم در ايجاد اختناق و سركوبي مبارزات نجات‌بخش انقلابيون و حق طلبان ايران، مفسد في‌الارض و قاتل خلق خدا شناخته شده و به اعدام محكوم مي‌گردد.

رأي اعدام درباره اين دو نفر محكوم بامداد امروز به مرحله اجرا درآمد.

 

آخرين سخنان تهراني

طبیعتابر طبق موازین شرعی و قانونی متهمین در ساعات پایانی زندگی با خانواده خود دیدار داشته اند.
از محتوای گفتگوی آرش با خانواده مطلبی موجود نیست اما در خصوص آخرین صحبت های تهرانی روزنامه کیهان چنین نگاشته است:

خبرنگار ما كه در مراسم تيرباران تهراني حضور داشت گزارش مي‌دهد، تهراني در آخرين ساعات زندگيش وقتي با همسرش روبرو شد گفت:

من جنايت كرده‌ام و بايد كشته شوم و تو براي من از خانواده‌ها طلب آمرزش كن. آنچه را كه من كرده‌ام شمر نكرده بود، من بايد اعدام شوم، در غير اين صورت نمي‌توانم به صورت مردم نگاه كنم و آنگاه خطاب به زنش گفت :

ايمانت را از دست نده، ايمانت را از دست نده، سرت را بالا بگير و بگو شوهرت هركاري كه كرد، در آخرين لحظات انسان بود، من با كسي معامله نكرده‌ام و اهل معامله نيستم.

تهراني در وصيتي كه كرد گفت:

آنهايي كه قبول دارند من آدم سابق نيستم مي‌توانند به اعتقاد خود صحه بگذارند.

چند لحظه بعد از انجام وصيت و مقارن ساعت يك بامداد، حكم دادگاه درمورد تهراني و آرش به مرحله اجرا درآمد و پرونده دو تن ديگر از دژخيمان ساواك بسته شد.

 

 

[1] – روزنامه كيهان، يكشنبه سوم تيرماه 1358، ص 2 .

[2] – از سخنان تهراني – انتخاب توسط مؤلف.