فاجعه ای در سكوت

به بهانه سالروز حمله امریكا به هواپیمای مسافربری ایرانی

فاجعه ای در سكوت

12 تیر سالروز حمله ددمنشانه و موشكی ناوگان آمریكایی در سال 1367 به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس است كه باعث به شهادت رسیدن 290 غیرنظامی شد.

در این روز هواپیمای مسافربری ایرباس ایران به شماره 655 كه از بندرعباس عازم دبی بود در ساعت 10 و 22 دقیقه (هفت دقیقه پس از پرواز) به دستور فرمانده ناو جنگی وینسنس آمریكا با شلیك دو فروند موشك برفراز آب‌های نیلگون خلیج فارس و در نزدیكی جزیره هنگام مورد اصابت قرار گرفت و سقوط كرد.

این هواپیما حامل 290مسافر و خدمه بود كه تمام آنها اعم از مرد و زن و كودك و نوجوان و كهنسال به شهادت رسیدند.

در میان سرنشینان این هواپیما مسافربری 253 ایرانی، 13 اماراتی، 10 هندی، 6 پاكستان، 6 یوگسلاویایی، یك فرانسوی و یك ایتالیایی نیز حضورداشتند.

همچنین در این پرواز غیرنظامی 66 كودك زیر 13 سال، 53 زن نیز حضور داشتند كه همگی به شهادت رسیدند.

هواپیمای ایرباس خطوط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حالی مورد حمله نظامیان آمریكایی مستقر در خلیج فارس قرار گرفت كه طبق قوانین بین المللی در كریدور هوایی در حال پرواز بود.

ساقط كردن هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنایتكاران آمریكایی با استفاده از یك فروند ناو جنگی در حقیقت یكی دیگر از مراحل رویارویی استكبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران به منظور كمك به پیروزی عراق در جنگ تحمیلی و مقدمات تحمیل قطعنامه 598 سازمان ملل متحد به كشورمان برای ادامه ندادن جنگ هشت ساله بود.

در چنین وضعیتی بود كه ایالات متحده با هدف تحمیل قطعنامه 598 به ایران و ترغیب این كشور به دست كشیدن از خواسته‌های خود؛ در 12 تیر ماه 1367 هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران را بر خلاف همه موازین و مقررات مورد حمله نظامی و موشكی قرار داد.

این اقدام، در اصل هشداری بود از سوی كاخ سفید كه می ‌خواست از طریق آن اعلام كند كه چنانچه جمهوری اسلامی ایران تن به صلح تحمیلی ندهد و دست از حملات خود علیه رژیم صدام بر ندارد، آمریكا از هیچ گونه جنایتی فروگذار نخواهد كرد.

مؤید این مطلب را می ‌توان در سخنان، «مایكل آرماكاست » سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا، در مصاحبه‌ای كه در 21 تیر ماه 1367 درباره سرنگونی هواپیمای جمهوری اسلامی ایران انجام داد، یافت .

وی اعتراف كرد كه «ما به طور یك جانبه سعی كردیم بر ایران فشار آورده و این كشور را مجبور به پذیرش قطعنامه 598 كنیم.’

این جنایت هولناك كه با هیچ اصول اخلاقی و حقوقی بین‌المللی سازگاری نداشت، ثابت كرد كه واشنگتن برای حمایت از منافع نامشروع خود در نقاط مختلف جهان از ارتكاب هیچ عمل ضد بشری دریغ نمی‌ كند.

پس از این جنایت هولناك ناخدا «ویل راجرز» فرمانده ناو «وینسنس» امریكا تاكید كرد كه «سنگینی این بار را تا پایان عمر به دوش خواهم كشید».

«گری سیك» مشاور سابق امنیت ملی آمریكا هم در یك گفتگوی صریح با رادیو بی بی سی خاطر نشان كرد كه سرنگون كردن هواپیمای مسافربری ایران یك اقدام شرم‌ آور برای آمریكا بود و توجیه آمریكا‌یی‌ها در مورد این حادثه بسیار خجالت ‌آور بود.

همچنین «دیوید نارسون» فرمانده ناوشكن آمریكایی سایوز كه در زمان حمله در ناو «وینسنس» حضور داشت، یك سال بعد در یك مجله متعلق به نیروی دریایی آمریكا گفت : هواپیمای ایرانی پرواز 655 ایران ایر بدون هیچ دلیل قابل قبولی سرنگون شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران